Zware achterblijver

Het aandeel van Alstom (26,7 EUR; NYSE Euronext Parijs, ticker ALO; 8 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code FR0010220475) is een zware achterblijver op de Europese beurzen. Al twee jaar staat de koers herhaaldelijk tegen de bodemniveaus van 24 à 26 EUR. Tot droefenis van de aandeelhouders en in de eerste plaats van de referentieaandeelhouder Bouygues (29,3% van de aandelen). Die laatste zou al eens hebben gedreigd om uit Alstom te stappen. CEO Patrick Kron staat dan ook onder zware druk om met een nieuw besparingsprogramma de rendabiliteit te verbeteren. Dat programma, dat eerdaags wordt aangekondigd, moet daadkrachtige maatregelen bevatten om de markten te overtuigen. Eerder dit jaar moest Kron de omzetgroeiverwachting voor 2013-2015 van minstens 5% per jaar weer inslikken.

De transportafdeling leverde het afgelopen boekjaar 2012-2013 (afsluitdatum 30/3) een kwart van de groepsomzet op. In dat segment moet Alstom de scherpe concurrentie aangaan met twee andere wereldspelers: het Canadese Bombardier en het Duitse Siemens. Het vorige boekjaar liet de transportdivisie van de Franse multinational een omzetgroei van 6% tot 5,5 miljard EUR en een stijging van de bedrijfswinst (ebit) met 13%, tot 297 miljoen EUR, optekenen. De ebit-marge klom van 5,1 naar 5,4%, maar daarmee blijft deze afdeling wel onder de gemiddelde marge op groepsniveau (7,2%).

Drie kwart van de omzet en nog meer van de winst komt uit de productie en de distributie van elektriciteit. 45% van de omzet en twee derde van de ebit komt van de divisie ‘Thermal Power’ (vooral stoomgedreven centrales, daarnaast gas en nucleair). Hier zijn General Electric en opnieuw Siemens de grootste concurrenten. Het orderboek groeide het afgelopen boekjaar trager dan de omzet (toename met 2% tegenover 5%). Wel een pluspunt is dat Alstom over 25% van de wereldwijde geïnstalleerde basiscentrales beschikt (tegenover 18% voor GE en 16% voor Siemens) en de helft van de afdelingsomzet uit diensten komt. Positief was ook dat de ebit-marge het afgelopen boekjaar opnieuw dubbelcijferig was (van 9,7 naar 10,4%). Een afknapper, met een omzetdaling van 11% en een terugval van de ebit met 41% tot een ebit-marge van slechts 4,9%, was de afdeling ‘Renewable Power’ (elektriciteitsproductie op basis van hernieuwbare energie; vooral waterkracht, maar ook wind). Gelukkig is het de kleinste divisie.

Tot slot is er de divisie Grid, die elektriciteit distribueert. De omzet viel vorig boekjaar met 5% terug, tot 3,83 miljard EUR, en de ebit zakte met 4%, zodat de ebit-marge onveranderd bleef op 6,2%. Op groepsniveau bleef de omzetstijging beperkt tot 2% en de toename van de ebit van 7,1 naar 7,2%. Wel positief is de vaststelling dat er opnieuw een vrije kasstroom van 408 miljoen EUR was, dat Alstom vorig boekjaar een vijfde van zijn omzet uit nieuwe producten haalde en dat de helft van de omzet (49%) uit de opkomende landen kwam (tegenover nog 35% tijdens de drie vorige boekjaren).

Alleen al de voorbije twaalf maanden is het Alstom-aandeel 30% achtergebleven op de koersprestatie van sectorgenoten, verenigd in de Industrials Europe-index. Tegen minder dan 9 keer de verwachte winst voor 2013 en 2014, tegen 5,8 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel ook een stuk goedkoper dan de andere industriële waarden. Een stevig herstructureringsplan, een verder economisch herstel in Europa en een herleving van de groei in de opkomende landen kunnen leiden tot een herontdekking van het aandeel. We anticiperen daarop met een adviesverhoging naar ‘koopwaardig’ (rating 1C), maar voegen eraan toe dat het aandeel een meer dan gemiddeld risico heeft.

Partner Content