Ook nu laat een 'echte' doorbraak op zich wachten. Technische analisten vereisen immers een slotkoers die 3% hoger ligt (103 USD), terwijl die hogere koers minstens 3 dagen moet aanhouden. Een ding is duidelijk: Boeing is peperduur en het aandeel lijkt wel immuun voor negatief nieuws. Zo blijft het problemen regenen met de Dreamliner 787, een toestel dat door de luchtvaartmaatschappijen sinds medio januari 2013 aan de grond moet worden gehouden. De beleggers baseren hun optimisme op het goedgevulde orderboek en het programma voor de inkoop van eigen aandelen, maar met een verwachte koerswinstverhouding (k/w) van 17 vinden we het aandeel te duur betaald. Vroeg of laat worden de beleggers wee...

Ook nu laat een 'echte' doorbraak op zich wachten. Technische analisten vereisen immers een slotkoers die 3% hoger ligt (103 USD), terwijl die hogere koers minstens 3 dagen moet aanhouden. Een ding is duidelijk: Boeing is peperduur en het aandeel lijkt wel immuun voor negatief nieuws. Zo blijft het problemen regenen met de Dreamliner 787, een toestel dat door de luchtvaartmaatschappijen sinds medio januari 2013 aan de grond moet worden gehouden. De beleggers baseren hun optimisme op het goedgevulde orderboek en het programma voor de inkoop van eigen aandelen, maar met een verwachte koerswinstverhouding (k/w) van 17 vinden we het aandeel te duur betaald. Vroeg of laat worden de beleggers weer met de beide voeten op de grond gezet. Met gerichte optiecombinaties kunt u profiteren van de verwachte baisse, al is het erg moeilijk om daarop een juiste termijn te plakken. De handel in Boeing-opties oogt redelijk liquide, vooral dan de series die in de buurt van de huidige koers liggen. We werken een aantal voorbeelden uit met opties die expireren in januari 2014 en die een looptijd van 7,5 maanden hebben.Defensieve putspreadKoop put jan '14 110 @ 13,75 USDSchrijf put jan '14 95 @ 5,50 USDMet deze defensieve putspread loopt u slechts een beperkt risico, terwijl u toch een flinke stuiver kunt verdienen wanneer de koers van het aandeel beperkt terrein prijsgeeft. De aankoop van de put januari 2014 met strike 110 komt u op een investering van 1375 USD te staan, terwijl het gelijktijdige schrijven (= verkopen) van de put 95 met dezelfde afloopdatum een premie van 550 USD in het laatje brengt. Uw inzet bedraagt, met andere woorden, 825 USD (1375 - 550) en meer dan dit bedrag kunt u niet verliezen. U schiet er slechts alles bij in wanneer de koers van Boeing op de vervaldag hoger wordt afgevlagd dan 110 USD. Traditioneel berekenen we de break-even, het niveau waarop u per saldo winst noch verlies boekt. Dit bevindt zich op 101,75 USD, in de buurt van de huidige koers. Noteert de koers op de vervaldag onder 95 USD, dan behaalt u de maximale winst van 675 USD en daarvoor volstaat een beperkte daling met 5%.Agressievere putspreadKoop put jan '14 95 @ 5,50 USDSchrijf put jan '14 85 @ 2,65 USDVoor deze agressievere putspread starten we met de aankoop van de put januari 2014 met uitoefenprijs 95, het contract dat in het eerste voorbeeld werd geschreven. Dit vergt een investering van 550 USD. Het leuke is dat u via het schrijven van de put januari 2014 met strike 85 265 USD of bijna de helft van dit bedrag kunt recupereren. Uw inzet bedraagt slechts een luttele 285 USD (550 - 265) en wanneer de koers van Boeing op de vervaldag 92,15 USD noteert, speelt u quitte. Dat impliceert ten opzichte van het huidige niveau een baisse met 8%. Bij nog lagere koersen boekt u winst met een maximum van 715 USD bij een koers van 85 USD of nog lager. Hiervoor is een daling met 15% nodig. Call schrijvenSchrijf call jan '14 105 @ 5,10 USDEen van de beste manieren om geld te verdienen aan een baisse bestaat erin om een (ongedekte) call te schrijven. U krijgt immers een premie die u kunt behouden wanneer de koers onder de uitoefenprijs blijft. Voor het schrijven van de call januari 2014 met strike 105 ontvangt u 5,10 USD. U lijdt daardoor per saldo slechts verlies bij een koers van meer dan 110,10 USD. U beschikt dus over een marge van 10%. Valt het tegen en stijgt de koers van Boeing, dan kunt u proberen om de meubelen te redden via een doorroloperatie van de geschreven call.