Beleggen in antiek heeft veel gemeen met beleggen in kunst. Het kan plezierig zijn, het kan veel opleveren, maar de risico's zijn navenant. De waarde van een stuk antiek hangt af van heel wat subjectieve factoren. De toekomstige waarde is doorgaans moeilijk te voorspellen.
...

Beleggen in antiek heeft veel gemeen met beleggen in kunst. Het kan plezierig zijn, het kan veel opleveren, maar de risico's zijn navenant. De waarde van een stuk antiek hangt af van heel wat subjectieve factoren. De toekomstige waarde is doorgaans moeilijk te voorspellen.Veel antiek heeft het voordeel dat het kan worden gebruikt en nadien weer verkocht of geruild. Neem antieke meubelen. Als we die beu zijn, kunnen we ze doorgaans weer verkopen zonder al te veel waardeverlies. Probeer dat maar eens met moderne meubelen. Met een beetje geluk wil de Kringwinkel ze gratis komen ophalen. Het grote probleem met antiek zijn de modegrillen. Tinnen borden en beelden, oude klokken en Perzische tapijten werden ooit verkocht tegen erg hoge prijzen. Vandaag zijn alleen de echte topstukken nog geld waard.Hoe kunt u weten wat niet al te duur is en wellicht in waarde gaat stijgen, of minstens zijn waarde zal behouden? Daarvoor moet u kennis vergaren en ervaring opdoen over de objecten die u interesseren. Praat met experts en antiquairs, ga naar antiekbeurzen, bezoek musea, doe eens een bod in een veilingzaal. Er bestaan interessante gespecialiseerde tijdschriften, zoals het Nederlandse driemaandelijkse blad Origine.Het is absoluut nodig dat u te rade gaat bij serieuze experts. Het beroep van antiquair of kunsthandelaar is niet beschermd. Iedereen kan zich dus uitgeven voor expert. U kunt controleren of een expert is aangesloten bij een beroepsvereniging, zoals de Koninklijke Gilde van Vlaamse Antiquairs. Hun leden moeten een ethische code naleven. Het geeft enige garantie dat u met een ernstige handelaar werkt.Wie echt vermogend is, kan een beroep doen op gespecialiseerde vermogensbeheerders. Maar als u die mogelijkheid niet hebt, kunt u ook deelbewijzen kopen van beleggingsfondsen die investeren in kunst en antiek. Op die manier profiteert u van de kennis van echte experts en diversifieert u uw investering in antiek zonder dat u er grote sommen geld hoeft te besteden. Het kunstfonds Kolibri is daar een voorbeeld van.Een van de grote problemen bij een belegging in antiek en kunst zijn vervalsingen. Er worden vaak attesten van echtheid gegeven die waardeloos zijn. Er zijn zo veel vervalsingen dat experts er een classificatie van hebben opgesteld. Zo is er de totale vervalsing: een nieuw werk wordt kunstmatig verouderd en verkocht als een authentiek antiek voorwerp. Er is de halve vervalsing, waarbij authentieke werken of fragmenten worden samengevoegd om een nieuw stuk te maken. Een authentiek schilderij wordt in stukken gezaagd en die stukken dienen om verschillende nieuwe werken te maken. Een andere techniek bestaat in het toevoegen van een signatuur van een bekende naam. Middelmatige of slechte stukken krijgen zo veel meer waarde.