Om van het Afrikaanse groeipotentieel te kunnen profiteren, stellen we Bolloré (362 EUR; NYSE Euronext Parijs, ticker BOL; 10 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code FR0000039299) aan u voor. Op het eerste gezicht lijkt dat overtrokken, omdat slechts 25% van de omzet (afgerond 2,5 van de 10 miljard EUR) van Bolloré Africa Logistics komt. Maar als we naar de resultaten kijken, zien we dat 80% van de bedrijfskasstroom (ebitda) uit die divisie komt. Afgelopen jaar was weer een uitstekend jaar voor Bolloré Africa Logistics, met een omzetgroei van 18%. Bolloré beschikt dan ook over het grootste logistieke netwerk van Afrika en het is onder meer eigenaar van dertien havenconcessies.
...

Om van het Afrikaanse groeipotentieel te kunnen profiteren, stellen we Bolloré (362 EUR; NYSE Euronext Parijs, ticker BOL; 10 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code FR0000039299) aan u voor. Op het eerste gezicht lijkt dat overtrokken, omdat slechts 25% van de omzet (afgerond 2,5 van de 10 miljard EUR) van Bolloré Africa Logistics komt. Maar als we naar de resultaten kijken, zien we dat 80% van de bedrijfskasstroom (ebitda) uit die divisie komt. Afgelopen jaar was weer een uitstekend jaar voor Bolloré Africa Logistics, met een omzetgroei van 18%. Bolloré beschikt dan ook over het grootste logistieke netwerk van Afrika en het is onder meer eigenaar van dertien havenconcessies. Maar Bolloré is meer dan alleen maar Afrika. Bolloré Logistics, een van de grootste wereldwijde spelers in het organiseren van logistiek en transport, was vorig jaar goed voor een omzet van 3 miljard EUR (+8%). Met 55% van de groepsomzet zijn de logistieke activiteiten duidelijk de kern van de groep. Daar komt nog een specifieke vorm van logistieke activiteit bovenop, via Bolloré Energie, de op één na grootste distributeur van huishoudbrandstof in Frankrijk. De omzet groeide vorig jaar weliswaar met 14%, tot 3,6 miljard EUR. De operationele marge is klein; in termen van winst doet deze activiteit er dus veel minder toe. Heel bijzonder, naast de Afrika-link, zijn de industriële activiteiten, die in de afdeling Bolloré Blue Solutions worden gebundeld. Die afdeling behelst de opslag van elektriciteit (elektrische batterijen; elektrische wagens, Bluecar) en plastic films. De bedoeling is eind oktober 10% van de aandelen van Bolloré Blue Solutions naar de beurs te brengen. Dat zal een beter zicht geven op de waarde van die activiteiten, die nog niet veel omzet, maar tot nog toe wel flink wat investeringen en operationele verliezen met zich meebrengen. Bolloré is ook een typische holdingmaatschappij, met flink wat (financiële) participaties, zeg maar beleggingen. In de eerste plaats is het actief in de communicatie- en de mediasector. Het vermelden waard zijn de belangen in Havas en Vivendi, die samen een waarde van 2 miljard EUR hebben. Verder zijn er de participaties in onder meer Mediobanca en Vallourec. En uiteraard niet te vergeten in de plantagebelangen van de Socfin-groep (Socfinaf en Socfinasia). De totale financiële belangen hebben een waarde van 2,8 miljard EUR (ongeveer 103 EUR per aandeel). De holding Bolloré heeft een cascadestructuur in de oude stijl. En hoewel er wat herstructureringen en opslorpingen hebben plaatsgevonden, zitten tussen de flamboyante, succesvolle zakenman Vincent Bolloré en de holdingvennootschap Bolloré (voorheen Bolloré Investissement) nog liefst vier tussenschotten: Omnium Bolloré, Financière V, Sofibol en het eveneens beursgenoteerde Financière de l'Odet, dat ruim 68% van de Bolloré-aandelen in handen heeft. Bovendien houden ze nog eens participaties in elkaar aan. Vincent Bolloré gaat in principe in 2022 met pensioen. Tegen dan zou de structuur er toch nog verregaand vereenvoudigd moeten zijn, met onder meer een fusie tussen Bolloré en Financière de l'Odet. Ook dat zal de waarde van de groep opvijzelen. We verhogen het advies voor Bolloré naar 'eerste positie' (rating 2B) omdat we aan een faire waarde van 390 EUR komen. Dat op basis van de verhoogde verwachtingen voor de rest van het decennium voor Bolloré Africa Logistics en na aftrek van een klassieke 30% holdingdiscount. Dat geeft echter op basis van de huidige koers te weinig koerspotentieel voor een koopadvies. We liggen wel op vinkenslag. Een correctie richting 340 EUR geeft voldoende potentieel voor een advies 'koopwaardig' en een aankooporder voor de voorbeeldportefeuille.