Kassa rinkelt in Rio

Het afgelopen boekjaar 2012 was een belangrijk jaar in het kader van de internationalisering bij het Franse Casino (72,3 EUR; NYSE Euronext Parijs, ticker CO; 8,1 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code FR0000125585). Eind vorig jaar haalde de retailgroep met 56% voor het eerst meer dan helft van de omzet uit de internationale activiteiten. Vorig jaar verwierf Casino immers de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). GPA is met een zakencijfer van 20,2 miljard EUR, 1640 winkels en 159.800 personeelsleden veruit de grootste retailer van Brazilië. Aanwezig met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino heeft er dus de leidersplaats te pakken. Die positie van leider of co-leider heeft de groep ook verworven in de andere 3 opkomende landen, naast Brazilië, waar de groep actief is. Die internationale activiteiten kenden ook vorig jaar weer een organische groei van 8,5%. De keten Exito uit Colombia (en ook enige activiteiten in Uruguay) is de tweede aanwezigheid in Zuid-Amerika. Colombia is hier minder bekend, maar wel de vierde grootse economie in Latijns-Amerika, met vorig jaar een groeicijfer van 4%. Exito is marktleider in het land met eind vorig jaar 427 verkooppunten, waarvan 86(!) vorig jaar geopend) en 4,3 miljard EUR zakencijfer. De aanwezigheid beperkt zich echter niet alleen tot Latijns-Amerika. Ook in Azië is Casino in 2 landen prominent aanwezig: Thailand en Vietnam, telkens met keten Big C. In Thailand zijn 348 winkels, met een totaalomzet van 3 miljard EUR, goed voor het marktleiderschap. In de zeer beloftevolle, maar ook weinig ontwikkelde Vietnamese markt baat de groep 21 hypermarkten uit, meestal in shoppingscentra. Casino is natuurlijk niet enkel maar een internationaal groeiverhaal. Op groepsniveau bleef de organische groei vorig jaar beperkt tot 3,5%, omdat het in recessie verkerende Frankrijk met een zwak consumenten- en ondernemersvertrouwen een krimp van -0,8% liet optekenen. Vooral de hypermarkten (Géant Casino) zagen af (-7,7%). Gelukkig dat de groep bij onze zuiderburen een heel diverse strategie voert, waarbij de klemtoon (helft van de omzet) ligt op de buurtwinkels (onder meer de merknamen SM, Franprix en Monoprix). Die hielden zowel in termen van omzet als marge tot nog toe goed stand in de crisis, wat dus niet van de hypermarkten kan worden gezegd. In de e-commerce is Cdiscount ook wel een succes. Met de keten Leader Price is Casino ook actief in het segment van de harddiscountketens (14% van de ‘Franse’ omzet). De internationale activiteiten zijn alleen belangrijk voor de groei, maar ook voor de marge. De voorbije 5 jaar was 3 keer sprake van een ‘dubbelcijferige’ organische groei: 11,7% in 2008, 10,8% in 2010 en 12,2% in 2011 (+8,5% vorig jaar). In Latijns-Amerika en Azië liggen de marges ook een pak hoger door de groei en de minder scherpe concurrentie. Op groepsniveau bedroeg de rebit-marge (recurrente bedrijfswinstmarge) 4,8%, opgesplitst over 3,7% in Frankrijk en 5,6% voor de internationale activiteiten (5,5% in Latijns-Amerika en 7,1% in Azië). In de eerste 6 maanden lag de rebit-marge 40 basispunten hoger (4,1% in vergelijking met 3,7%) dan in het eerste semester van 2012. En vermits ook de omzet boven de verwachtingen uitkwam (23,8 versus 23,7 miljard EUR verwacht), lag de winst boven de analistenconsensus (969 miljoen EUR tegenover een analistenconsensus van 930 miljoen). Daarop herstelde de koers richting 80 EUR, maar de hernieuwde crisis rond de groeilanden deed de koers terugvallen tot minder dan 14 keer de verwachte winst voor dit jaar, 12,5 keer die voor volgend jaar en een verwachte verhouding voor 2013 van de ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 6,5. Gezien het groeiprofiel voor de komende jaren hebben we een faire waarde van 82 EUR. We verhogen dan ook het advies naar ‘koopwaardig’ (rating 1B) en leggen een aankooplimiet voor de voorbeeldportefeuille.

Partner Content