De Franse retailer Casino heeft sinds 2012 duidelijk een groeilandenetiket (55% van de groepsomzet in het eerste kwartaal, zie verder). Dat jaar verwierf het de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). GPA is veruit de grootste winkelketen van Brazilië, aanwezig met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino heeft er de leidersplaats te pakken. Die positie van leider of co-leider heeft de groep ook verworven in de andere drie opkomende landen waar ze actief is. De keten Exito uit Colombia (met ook enkele activiteiten in Uruguay) is de tweede aanwezigheid in Zuid-Amerika. Casino is er ook marktleider. In Azië is het prominent aanwezig in Thai...

De Franse retailer Casino heeft sinds 2012 duidelijk een groeilandenetiket (55% van de groepsomzet in het eerste kwartaal, zie verder). Dat jaar verwierf het de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). GPA is veruit de grootste winkelketen van Brazilië, aanwezig met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino heeft er de leidersplaats te pakken. Die positie van leider of co-leider heeft de groep ook verworven in de andere drie opkomende landen waar ze actief is. De keten Exito uit Colombia (met ook enkele activiteiten in Uruguay) is de tweede aanwezigheid in Zuid-Amerika. Casino is er ook marktleider. In Azië is het prominent aanwezig in Thailand en Vietnam, telkens met keten Big C. In Thailand mag de groep ook het marktleiderschap claimen. In de zeer beloftevolle, maar ook weinig ontwikkelde Vietnamese markt baat de groep een aantal hypermarkten uit, meestal in shoppingcentra.Er is echter ook nog de thuismarkt Frankrijk. Dat is natuurlijk geen gemakkelijk verhaal de jongste jaren, met een zwak consumenten- en ondernemersvertrouwen in het land van de onpopulaire François Hollande. Vooral de hypermarkten (Géant Casino) hebben daaronder te lijden. Gelukkig voert de groep bij onze zuiderburen een heel diverse strategie, waarbij er naast voor hypermarkten ook plaats is voor buurtwinkels (onder meer de merknamen SM Casino en Monoprix) en met de ketens Franprix en Leader Price ook voor het segment van de hard discount. Die houden gemiddeld gesproken zowel in termen van omzet als marge beter stand dan de hypermarkten. In e-commerce is Cnova wel een succesverhaal. Midden april raakte de omzetcijfers over het eerste kwartaal bekend. Die waren een teleurstelling en hebben de beurskoers duidelijk onder druk gezet. In die anderhalve maand sindsdien verloor het aandeel bijna 20%. De omzet lag met 11,91 miljard EUR omzet nochtans in lijn met de gemiddelde analistenschatting. Het probleem voor analisten en beleggers lag bij de prognoses voor het volledige boekjaar. Het management wilde niet de analistenconsensus van een bedrijfswinst 2015 rond 2,4 miljard EUR bevestigen vanwege margedruk in Frankrijk door de noodzaak van prijsverlagingen. Dat ontstemde de markt. Als we de opsplitsing maken, dan zien we een organische groei (zonder overnames en desinvesteringen) van de internationale verkopen met 9,2%, tot 6,58 miljard EUR (9,2% totaal), tegenover een organische daling van 2,1% voor het Franse zakencijfer, tot 4,43 miljard EUR. De Géant-hypermarkten werden geconfronteerd met een organische terugval van de omzet van 1,5% in het eerste kwartaal, maar ook bij SM Casino (-3,7%), en zelfs Franprix en Leader Price (-2,4%) was sprake van een negatieve tendens. Monoprix (+0,9%) was de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. Internationaal gezien was er een organische groei van 3,7% in Azië en zelfs 5,3% in Latijns-Amerika. Maar gelukkig is er nog steeds de e-commerce (+17,3%) om voor sterke groei te zorgen. Helaas staat die afdeling nog slechts voor 7,6% van de groepsomzet in het eerste trimester. ConclusieWe hadden een jaar geleden enorm veel geluk toen we Casino in juni dicht bij de top met 23% winst uit de voorbeeldportefeuille hebben verkocht. Intussen staan we een kwart lager en noteert het aandeel, ondanks het groeiprofiel in de opkomende landen, met een korting van 10% ten opzichte van het Europese gemiddelde, tegen 14,5 keer de verwachte winst voor dit jaar, 7 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) en vooral slechts 1 keer de verwachte boekwaarde. Een aantrekkelijke waardering, goed voor opname in Inside Selectie. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A