De markten maken zich zorgen om de Chinese economie, en vooral om de verzwakking van de Chinese industrie. Dat maakt het minder vanzelfsprekend om dit jaar de vooropgestelde groei van 7,5% te halen. Maar achterliggend mag men niet vergeten dat China steeds minder een productieland wordt en langzaam maar zeker evolueert in de richting van een diensteneconomie, zoals veel ontwikkelde landen het hebben voorgedaan. De Chinese competitiviteit werd de jongste jaren aangetast door de forse stijging van de lonen. Maar die beduidend hogere salarissen hebben wel de ...

De markten maken zich zorgen om de Chinese economie, en vooral om de verzwakking van de Chinese industrie. Dat maakt het minder vanzelfsprekend om dit jaar de vooropgestelde groei van 7,5% te halen. Maar achterliggend mag men niet vergeten dat China steeds minder een productieland wordt en langzaam maar zeker evolueert in de richting van een diensteneconomie, zoals veel ontwikkelde landen het hebben voorgedaan. De Chinese competitiviteit werd de jongste jaren aangetast door de forse stijging van de lonen. Maar die beduidend hogere salarissen hebben wel de koopkracht van de Chinezen verhoogd en hen de mogelijkheid gegeven meer te consumeren.Zo geven de Chinezen meer geld - en zelfs veel meer geld - uit aan kleding. Het modebewustzijn is enorm toegenomen in het land. Vooral Chinezen die jonger zijn dan 25 besteden een stevig deel van hun loon aan mode, en liefst aan westerse mode. Ze spenderen in verhouding zelfs 22% meer aan kleding dan Amerikaanse of Europese jongeren. Flink wat Chinese jongeren in steden als Peking en Sjanghai besteden 40% en meer van hun inkomen aan kleding, al ligt dat gemiddelde budget natuurlijk wel lager dan in het Westen.Hippe marktStudies van onder meer de Boston Consulting Group wijzen ook uit dat de verkopen van kleding tussen 2010 en 2020 ruim zullen verdrievoudigen, van 398 miljard yuan (CNY; 60 miljard USD) naar 1300 miljard CNY (circa 200 miljard USD), gedreven door jonge, modebewuste stedelingen in de leeftijdscategorie van 14 tot 45 jaar. Daardoor zal de Chinese markt voor modekleding tegen 2020 uitgroeien tot de op één na belangrijkste ter wereld. De groei van de Chinese fashionmarkt zou in de komende vijf jaar zowat 30% van de totale verwachte groei van dat marktsegment vertegenwoordigen. Bovendien is er het segment van de onlineshopping. Het item dat Chinezen het meest via internet bestellen, is kleding. Naar verwachting zouden tegen volgend jaar ruim 300 miljoen Chinezen online shoppen. Bovendien behoort de Chinese reisindustrie tot de snelst groeiende ter wereld. Tegen 2020 zouden liefst 100 miljoen Chinezen westerse steden aandoen. Die toeristen zijn ook flinke kopers van westerse producten, waaronder mode.Een bedrijf dat we al geruime tijd volgen en dat van dit groeiverhaal profiteert, is de weefgetouwenproducent Picanol. Het bedrijf blijft een aanrader voor de komende jaren. Maar een van de grootste en sterkste groeiverhalen in de Europese mode-industrie is ongetwijfeld dat van het Spaanse Inditex, de groep boven het succesverhaal van de Zara-modeketen. Ook Zara internationaliseert volop en heeft al 425 verkooppunten in Azië en Oceanië, waarvan 77 in China. Beduidend meer dan bijvoorbeeld H&M, Gap en Benetton. Naar aanleiding van de bekendmaking van de jaarcijfers 2013-2014 nemen we dat Spaanse steraandeel onder de loep.