Enkele weken geleden schreven we al dat het epicentrum van de auto-industrie aan het verschuiven is van Noord-Amerika en West-Europa naar Azië (zie IB 31B). Sinds het begin van de economische en financiële crisis van 2008 is niet langer de Amerikaanse, maar de Chinese automarkt de grootste op basis van het aantal verkochte nieuwe wagens. Vorig jaar waren er 19,3 miljoen nieuwe voertuigen in China, tegenover 14,5 miljoen in de Verenigde Staten. In 2002 waren er dat nauwelijks 2 miljoen, in 2010 al 17 miljoen. Daardoor is het aantal auto's per duizend inwoners in China opgelopen tot... 85, tegenover 797 per duizend in de Verenigde Staten. Er is dus nog een ru...

Enkele weken geleden schreven we al dat het epicentrum van de auto-industrie aan het verschuiven is van Noord-Amerika en West-Europa naar Azië (zie IB 31B). Sinds het begin van de economische en financiële crisis van 2008 is niet langer de Amerikaanse, maar de Chinese automarkt de grootste op basis van het aantal verkochte nieuwe wagens. Vorig jaar waren er 19,3 miljoen nieuwe voertuigen in China, tegenover 14,5 miljoen in de Verenigde Staten. In 2002 waren er dat nauwelijks 2 miljoen, in 2010 al 17 miljoen. Daardoor is het aantal auto's per duizend inwoners in China opgelopen tot... 85, tegenover 797 per duizend in de Verenigde Staten. Er is dus nog een ruime progressiemarge.Daarnaast is er de sterke toename van het aantal dollarmiljonairs in de opkomende landen. Volgens een studie van Deloitte zou dat aantal tussen 2011 en 2020 met bijna 11% per jaar moeten toenemen. In China alleen al zouden er in 2020 2,5 miljoen dollarmiljonairs moeten zijn. Dat is 1,2 miljoen meer dan in 2011, of bijna een verdubbeling. Het is het ideale doelpubliek ('les nouveaux riches') voor chique, westerse luxewagens. Een merk dat uitermate geliefd is bij de Chinezen, is het Duitse luxemerk Porsche. En in het bijzonder hebben ze een mateloze bewondering, interesse en kooplust voor de Porsche Cayenne. Nergens ter wereld worden meer Cayennes verkocht dan in China. Dat verhaal wordt nog spectaculairder als we weten dat het goedkoopste Cayenne-model er tegen 922.000 yuan (CNY) wordt verkocht, of omgerekend 150.000 dollar (USD). Dat is liefst drie keer de prijs die in de Verenigde Staten wordt gevraagd. Superleuk voor de winstmarges. Een trede hogerVorig jaar verkocht Porsche 31.205 luxewagens in China, een groei met 28%. In de eerste acht maanden van dit jaar gaat het om 21.092 auto's of een toename met 17%. De topman van Porsche in China, Deesch Papke, rekent voor dit jaar toch nog op een groei van 20% en volgend jaar nog op meer. In de tweede helft van 2014 lanceert Porsche in China de Porsche Macan, een nieuwe, compacte SUV. Die moet de Porsche-manie de komende jaren nog aanwakkeren. De Chinese rijken plaatsen Porsche nog een trede hoger dan BMW, Audi en Mercedes-Benz. Papke wil met de 'terreinwagen' Macan meer het Chinese binnenland bereiken. Het aantal Porsche-dealers zou tegen 2015 gevoelig worden opgevoerd, van 56 nu naar ongeveer 100. Porsche wil duidelijk de sterke marktpositie nog meer gaan verzilveren en de Porsche-droom van steeds meer Chinezen werkelijkheid doen worden. In de rubriek 'Flash' van deze week portretteren we de moedermaatschappij van Porsche, Volkswagen. De grootste Europese autoconstructeur heeft voor elk budget een competitief aanbod, want de meeste Chinezen kopen natuurlijk, zoals in het Westen, de normale middenklassewagens. In China is bijvoorbeeld de Volkswagen Jetta een van de meest verkochte modellen. De Duitsers zijn pionier in China, want ze zijn er al actief sinds 1984. Dat bezorgde hen de toppositie, met 20,8% marktaandeel aan het eind van 2012 in China (tegenover 18,2% in 2011). In de periode 1985-2012 werd voor 15,7 miljard EUR geïnvesteerd, en dat tempo wordt nog opgedreven, getuige de geplande investeringen van 9,8 miljard EUR voor de periode 2013-2015. Bijna één wagen op de twee die in Azië door Volkswagen worden verkocht, wordt in China verkocht.