We schreven eind vorig jaar over de nieuwe records van de Amerikaanse beursindexen (zie IB 49B). Toen haalden we er als maatstaf de aangepaste koers-winstverhouding van Nobelprijswinnaar Robert Shiller bij, die stelde dat de koersen op basis van de gemiddelde winsten van de voorbije tien jaar al ruim boven het historische gemiddelde lagen. In die situatie is de jongste weken geen verandering gekomen.
...

We schreven eind vorig jaar over de nieuwe records van de Amerikaanse beursindexen (zie IB 49B). Toen haalden we er als maatstaf de aangepaste koers-winstverhouding van Nobelprijswinnaar Robert Shiller bij, die stelde dat de koersen op basis van de gemiddelde winsten van de voorbije tien jaar al ruim boven het historische gemiddelde lagen. In die situatie is de jongste weken geen verandering gekomen.Hallucinante koersklimDe koersen van Facebook en LinkedIn verdubbelden in 2013, maar de beursintroductie van Twitter was nog de beste illustratie van de hype. Twitter kwam tegen 26 USD naar de beurs en klokte na één dag al af op 45 USD. Daarna steeg het aandeel door naar 75 USD, wat de waardering deed toenemen tot meer dan 70 keer de omzet van vorig jaar.Beleggers die al een tijdje op de beurs meedraaien, zullen onwillekeurig terugdenken aan de periode 1999-2000. Optimisten argumenteren dat de waarderingen vandaag niet zo de pan uit swingen als toen. Dat klopt gedeeltelijk, want in die tijd werden op de beurs dotcombedrijven verhandeld tegen meer dan 100 keer hun omzet. Dat neemt niet weg dat Twitter, dat weliswaar een uitzondering is, stilaan in de buurt begint te komen. Een ander argument is dat er toen veel meer beursintroducties waren. Ook dat klopt, maar 1999 was een topjaar dat nadien nooit meer werd geëvenaard. Daarnaast wordt vaak aangehaald dat koers-winstverhoudingen voor dat soort bedrijven weinig relevant zijn. In nieuwe marktniches zoals sociale media is omzetgroei een belangrijkere maatstaf. De prioriteit is te investeren in een toename van het marktaandeel; winst en hogere marges komen pas in een later stadium. Maar ook voor de socialemediabedrijven kan de waardering toch niet helemaal als irrelevant worden beschouwd.De zenuwen staan gespannenAlles staat of valt met de omzetgroei en de mate waarin die kan worden volgehouden. We zetten de prognoses voor 2014 op een rijtje en gaan ervan uit dat die ook echt worden gerealiseerd. Voor Facebook wordt een omzetgroei van 36% voorspeld. Vergeleken met de omzetprognose van 10,4 miljard USD komt dat overeen met een koers-omzetverhouding van 14. De omzet van LinkedIn zal volgens de consensusprognose in 2014 met 42% toenemen, tot 2,2 miljard USD. Dat brengt de koers-omzetverhouding op 12. Twitter bakt het nog bruiner: ondanks een omzetgroei van 77%, tot 1,1 miljard USD, ligt de verwachte koers-omzetverhouding op bijna 30. De beurswaarde van Twitter ligt nochtans hoger dan die van LinkedIn. Facebook en LinkedIn zijn wel winstgevend, met koers-winstverhoudingen van 43 en 97. Het verlieslatende Twitter breekt dus alle records, maar ook de koers-omzetverhoudingen van Facebook en LinkedIn liggen fors hoger dan het marktgemiddelde. Zelfs Tesla, dat vaak als voorbeeld van een zeepbelaandeel wordt gebruikt, noteert maar tegen 6 keer de verwachte omzet, hoewel het ook winstgevend is en een omzetgroei kan voorleggen die in lijn ligt van die van Facebook. Dat de zenuwen op de beurs gespannen staan, werd geïllustreerd door Twitter, dat in de laatste handelsweek van 2013 na één afwaardering door een beurshuis in twee sessies meer dan 15% moest prijsgeven. Als de impact van een analistenrapport al zo groot is, houden we ons hart vast als de kwartaalcijfers of de vooruitzichten in het komende resultatenseizoen niet aan de verwachtingen zouden voldoen.KoersdalingPrivé-investeerders kunnen via hefboomproducten proberen te profiteren van een koersdaling. Onze belangrijkste shortkandidaat is Twitter. De recente verkoopgolf heeft het potentieel wat verkleind, maar toch is het aandeel ook na de koersdaling te duur. Op het moment dat we dit schrijven, hebben de grootste aanbieders van hefboomproducten (RBS Markets en ABN Amro Markets) nog geen producten in het aanbod om short te gaan op Twitter. We vonden wel twee exemplaren bij ING. Het aanbod van hefboomproducten met Facebook en LinkedIn als onderliggende waarde is wel groter. Twitter Sprinter Short (laag risico)Isin-code: NL0010597464Munt: EURReferentieprijs: 58,99Stoploss: 71,2Hefboom: 2,3Koers: 18,16Bij deze sprinter van uitgever ING bedraagt het verschil tussen de stoploss en de referentieprijs bijna 21%. Dat is een voldoende hoge veiligheidsmarge. Bij de andere sprinter short (Isin NL0010597100) loopt de afstand tot de stoploss op naar 42%, maar de hefboom is met 1,5 wel lager.Facebook Turbo Short (laag risico)Isin-code: NL0010502506Munt: EURFinancieringsniveau: 79,56Referentieprijs: 57,74Stoploss: 69,6Hefboom: 2,63Koers: 1,61ABN Amro Markets biedt deze turbo short aan, waarbij de huidige koers van Facebook 21% boven de stoploss ligt.Facebook Turbo Short (hoger risico)Isin-code: NL0010606638Munt: EURFinancieringsniveau: 71,67Referentieprijs: 57,74Stoploss: 66,29Hefboom: 4,23Koers: 10,08Deze turbo short van RBS Markets staat een trapje hoger op de risicoladder. Het verschil tussen de stoploss en de referentieprijs bedraagt hier amper 15%, maar beleggers krijgen daarvoor wel een hogere hefboom in de plaats.