Eindelijk aantrekkelijk gewaardeerd

Colruyt

Goede bedrijven zijn altijd goede beleggingen, en als je die goede bedrijven ook nog eens tegen relatief interessante prijzen op de kop kunt tikken, zit je als belegger in principe gebeiteld. Neem Colruyt bijvoorbeeld. Een blik op de resultaten van de voorbije jaren leert dat de distributiegroep een stevig bedrijf is, met een duidelijke strategie en een goed management. Voor zulke bedrijven moet u doorgaans diep in de portefeuille tasten, maar in het geval van Colruyt is de waardering van het aandeel de voorbije weken naar interessante niveaus gedaald. Dit jaar daalde de koers met ongeveer 20%, waardoor de koers-winstverhouding afgebrokkeld is tot ongeveer 15. Ook de koers in verhouding tot de gemiddelde winst over de voorbije vijf en tien jaar is gedaald tot respectievelijk 15 en 17,5.

Dat zijn voor Colruyt relatief lage en dus aantrekkelijke cijfers, want die koers-winstverhoudingen schommelden de voorbije jaren in een vork tussen 15 en 25. Het management gelooft er ook zelf in, want het bedrijf kocht begin oktober nog 1 miljoen eigen aandelen in aan een prijs van 35 EUR per stuk. Colruyt heeft nu 6,1% van de uitstaande aandelen in bezit.

Uiteraard heeft het bedrijf heel wat katten te geselen. De sector heeft te maken met een zuinige en heel prijsbewuste consument, met een bikkelharde concurrentiestrijd tot gevolg die de marges van alle spelers onder druk zet, Colruyt inbegrepen. De groep boekte in het vorige boekjaar nog een omzetstijging met 4,1%, maar zag de bedrijfswinst (ebit) met 5% en de nettowinst met 1% dalen. Een vrij laag consumentenvertrouwen en een lichte prijsdeflatie blijven Colruyt en co intussen achtervolgen. De nieuwe federale regering voert ook een indexsprong door om de concurrentiekracht van de bedrijven te verbeteren, maar op korte termijn houdt dit de koopkracht van de meeste consumenten aan de ketting.

Een forse conjuncturele opleving zou de sector zuurstof kunnen geven, maar dat zit er niet meteen in. Jef Colruyt verwacht dat de marktomstandigheden nog drie à vijf jaar moeilijk blijven. Toch gaf het bedrijf op de algemene vergadering van eind september mee dat het nettoresultaat voor het boekjaar 2014-2015 het resultaat van dit jaar minstens zal evenaren, terwijl de markt rekening hield met een lichte daling.

Colruyt moet de volgende jaren opnieuw kunnen aanknopen met een lichte groei van de winst per aandeel. Om dat klaar te spelen, blijft de keten voluit inzetten op de strategie van laagste prijzen. Het bedrijf heeft daarbij wat voorsprong genomen op de concurrentie. Tegenover Albert Heijn, bijvoorbeeld, is Colruyt nu 9 à 11% goedkoper. Toen Albert Heijn de eerste winkel in België opende, bedroeg het prijsverschil maar 6% à 7%. Colruyt is dus goed geplaatst om de marges te stabiliseren, zodra de prijzenoorlog wat milder wordt. Daarnaast zou de winstgevendheid van de groothandelsactiviteit moeten verbeteren, en begint Colruyt in Frankrijk stilaan vaste voet aan de grond te krijgen, al blijven de marktomstandigheden in Frankrijk nog moeilijker dan in België. Maar op de iets langere termijn moet de activiteit in Frankrijk bijdragen aan de winst.

Een aandachtspunt is de kostenstructuur door het stijgende personeelsbestand. In het vorige boekjaar wierf Colruyt 1274 extra werknemers aan, maar het management geeft aan dat het aanwervingsprogramma dit jaar op een lager pitje wordt gezet.

Conclusie

Als defensief aandeel kan Colruyt nog moeilijk over het hoofd gezien worden. De moeilijke marktomstandigheden in distributieland hebben de waardering van het aandeel tot een aantrekkelijk niveau teruggebracht. Het businessmodel van Colruyt blijft intact. Vandaar de adviesverhoging.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Partner Content