Elektrische aandelen zijn duur

Op 28 juli 2017 stelde Tesla in het Amerikaanse Fremont een nieuw model voor. © Reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Is het wel verstandig dat beleggers volop inspelen op de elektrische wagen? Wij zouden voorzichtig omspringen met populaire elektrische aandelen, waarvan de koersen naar stratosferische niveaus zijn gestegen.

Het is steeds vaker te horen: elektrische auto’s zijn de toekomst, omdat diesel- en benzinemotoren te veel vervuilen. Steeds meer beleggers vragen zich af hoe ze in die nieuwe markt kunnen beleggen. Maar is het wel verstandig volop in te spelen op de elektrische wagen? Zijn elektrische voertuigen wel het juiste alternatief?

En wat als China zijn ambitie waarmaakt en een dominante speler in batterijen wordt? Dat zou niet veel goeds beloven voor de belegger. Kijk maar naar wat er met de producenten van zonnepanelen is gebeurd.

We zouden dan ook omzichtig omspringen met populaire elektrische aandelen, waarvan de koersen onlangs naar stratosferische niveaus zijn gestegen. Niet alleen de elektrische wagens, ook de elektrische aandelen zijn duur.

Beursster Tesla

Wie over elektrische wagens spreekt, heeft het meteen over Tesla Motors. Het bedrijf van visionair Elon Musk is een ster op Wall Street, met een marktwaarde in de buurt van 60 miljard dollar. Dat is beduidend meer dan Ford Motors (50 miljard dollar), in de buurt van General Motors (65 miljard dollar) en niet meer zo veraf van Volkswagen (bijna 75 miljard euro). En dat terwijl Tesla met minder dan 50.000 geleverde wagens in de eerste jaarhelft een absolute nicheconstructeur blijft en amper een fractie van de verkoop van de grote autobouwers haalt.

Of het bedrijf zijn torenhoge beurswaarde van 60 miljard dollar kan verantwoorden, zal afhangen van hoeveel exemplaren Tesla kan verkopen van zijn derde elektrische wagen, Model 3 (de basisversie kost 35.000 dollar), en vooral hoeveel het daaraan kan verdienen. Model 3 moet voor de commerciële doorbraak van de autobouwer zorgen, als Tesla zijn ambitieuze plannen wil realiseren, waaronder de bouw van zogenoemde gigafactory’s voor de productie van batterijen en van andere componenten voor elektrische wagens.

We staan blijkbaar niet alleen met de bedenking dat Tesla nog moeilijke jaren voor de boeg heeft. Op de obligatiemarkt, waar doorgaans de meest bedachtzame beleggers actief zijn, heeft de jongste dollarobligatie van Tesla een rendement van 5,50 procent. Tesla behoort met een rating B- bij Standard & Poor’s tot de speculatieve categorie. De schuldenlast ligt in de buurt van 10 miljard dollar. Ook de grote jongens zetten nu volop de stap naar elektrische wagens. Dat wordt dus nog een stevig gevecht voor Tesla. We mijden het aandeel dan ook.

Genoeg elektriciteit

Een andere vraag is of de elektrische wagen echt wel zo milieuvriendelijk is. Wereldwijd wordt ongeveer 60 procent van de stroom – ook de stroom die een Tesla of een BMW i3 verbruikt – opgewekt met kolen en gas. Dat zijn fossiele brandstoffen.

In Europa is de situatie minder ernstig, omdat heel wat energiebronnen hier geen CO2 uitstoten – denk aan kerncentrales, windenergie, zonne-energie en hydro-elektriciteit. In België zou een elektrische wagen per kilometer drie tot vier keer minder CO2 uitstoten dan een klassieke wagen. Op voorwaarde dat er genoeg elektriciteit voorhanden is. Want waar gaat België voldoende elektriciteit halen, als de elektrische wagen doorstoot en de kerncentrales tegelijk dichtgaan?

Een elektrische wagen zorgt, net zoals andere wagens, zijn hele leven lang voor CO2-uitstoot: bij de fabricage, de levering en het gebruik, maar ook bij de recyclage van de onderdelen. Bij elektrische auto’s gebeurt de grootste vervuiling door de productie van de batterijen. Daarvoor worden zeldzame materialen als lithium en kobalt gebruikt. De winning ervan zou sterk vervuilend zijn.

Het aantal voertuigen met een alternatieve brandstof (hybride en elektrische wagens) steeg in 2016 van 2,9 naar 3 procent. De elektrische wagen krijgt dan wel steeds meer medestanders, maar er is nog een hele weg af te leggen. Veel zal afhangen van de ontwikkeling van de batterijen. Lithium-ion zal tegen 2025 veruit het grootse segment van de markt van de oplaadbare batterijen vertegenwoordigen.

Aziatische toppers

Het Zuid-Koreaanse Samsung is bij ons bekend als fabrikant van televisietoestellen en smartphones. Het is ook een van de grootste fabrikanten van batterijen voor elektrische wagens. LG Chemical, ook al uit Zuid-Korea, is een van de grootste chemiebedrijven ter wereld. Het heeft fabrieken in China waar de productie van batterijen sterk wordt uitgebreid. Het Japanse Panasonic gaat participeren in de gigafactory van Tesla Motors, dat de exclusieve leverancier van de batterijen voor de Model 3 zou worden. Ook de stilaan verouderde batterijen voor het model S en Model X, de andere modellen van Tesla, zijn van Panasonic.

Het Chinese Guoxuan High Tech fabriceert lithium-ion batterijen, maar ook accu’s, motoren, voertuigcontrolesystemen, lithium-ion noodverlichting, energieopslag en batterijen. BYD Company, ook een Chinees bedrijf, maakt meer dan de helft van de wereldproductie van de nikkel-cadmium batterijen. Het tekent ook voor een derde van alle lithium-ion batterijen voor mobiele telefoons ter wereld.

BYD Auto wil zelfs een belangrijke producent van hybride en elektrische auto’s worden. Superbelegger Warren Buffett bezit een kwart van de aandelen. BYD Company heeft op lange termijn zeker potentieel, maar het is jammer dat het aandeel de voorbije tijd met 75 procent is geklommen en dat de waardering is opgelopen. Na een correctie zijn er wel mogelijkheden.

Duitse nieuwkomer

Dichter bij huis vinden we Aumann. Het aandeel noteert sinds het voorjaar op de beurs van Frankfurt. De Duitse producent van componenten voor motoren profiteert sterk van de nieuwe wind in de sector van de elektrische mobiliteit en de wikkelmachines voor elektrische motoren. Het aandeel verdubbelde in een halfjaar tijd, maar kreeg onlangs een tik, toen het bedrijf de overname van Karl Utz Sondermaschinen GmbH aankondigde. Misschien biedt een verdere terugval een koopkans.

De vraag naar lithium, de basisgrondstof, stijgt fors, maar zolang het aanbod kan volgen, zijn er geen spectaculaire prijsstijgingen te verwachten. We houden de lithiumproducenten Albemarle en Advanced Metallurgical Group in de gaten. Maar beide aandelen zijn erg duur. De koers van Advanced Metallurgical Group is dit jaar zelfs verdubbeld. Hetzelfde geldt voor kobalt, waarvan de prijs dit jaar ook fors gestegen is.

De productie van batterijen is vooral een assemblageproces. Kathodes en anodes worden geassembleerd tot een batterij. De toegevoegde waarde is dus vooral gelegen in de kathodematerialen. Het Belgische Umicore is de grootste producent ervan. Dat bedrijf is dus goed geplaatst als de hype van de elektrische voertuigen een vervolg krijgt. Het is niet verwonderlijk dat de Bel-20’er de records aan mekaar rijgt.

De fabrikanten van auto-onderdelen maken zich ook op om een graantje mee te pikken van de verwachte revolutie in de autosector. Een ervan is het Britse ARM Holdings, de grootste producent van microcontrollers die worden verwerkt in moderne wagens. Dichter bij ons is er Melexis. In elke nieuwe wagen zitten nu al gemiddeld acht chips van Melexis, die allerlei gegevens meten zoals het gewicht van de passagiers, de bandendruk en de airco. De doorbraak van de elektrische wagen zou een zegen zijn voor het bedrijf uit de stal van Roland Duchâtelet.

Het alternatief van cng

Aardgas of cng (compressed natural gas) is een alternatieve brandstof voor voertuigen. De emissie van CO2 is veel lager dan bij benzine of diesel. Enkele autoproducenten hebben al cng-wagens op de markt gebracht. Zulke modellen zijn de Audi A3 G-tron, de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia. Zelfs Mercedes met zijn B-Klasse, Opel met de Zafira en Fiat met de Panda en Qubo bieden CNG-wagens aan.

Partner Content