Oogverblindende schoonheid

Af en toe gebeurt het dat je heel sterk in een bedrijf gelooft, maar dat de waardering je tegenhoudt om een aankoop te verrichten. Je verliest het aandeel uit het oog, tot een bezorgde lezersbrief over de gezakte koers je volle aandacht weer terug bij het bedrijf brengt. Zo is het bij ons gelopen met Essilor International (74,5 EUR; beurs van Parijs met tickersymbool EI; 16 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code FR0000121667).

Deze Franse onderneming is de wereldleider in lenzen (89% van de groepsomzet in de eerste negen maanden van dit jaar). De oorsprong van het fusiebedrijf gaat terug tot 1849, het jaar dat Essel werd opgericht. Silor startte bijna een eeuw later, in 1931. Vorig jaar werd de veertigste verjaardag van de fusie van Essel en Silor tot Essilor gevierd. Door zijn sterke groei heeft Essilor eerst een stek in de CAC40-index veroverd, om in juni 2012 zelfs in de Eurostoxx50-index te worden opgenomen. Essilor kon in 2012 dan ook voor het twintigste jaar op rij een hoger dividend betalen dan het jaar voordien.

De passie en de drijfveer van het bedrijf is altijd innovatie geweest. Sinds 2011 worden alle innovatie-inspanningen gebundeld op drie locaties: Créteil (hoofdzetel Frankrijk voor Europa), Dallas (voor VS) en Singapore (voor Azië). Sinds 2005 neemt Essilor minstens zeventig nieuwe patenten per jaar, waardoor 45% van de groepsomzet vorig jaar kwam van producten die maximaal drie jaar op de markt zijn. Die enorme innovatiedrive werd vorig jaar opnieuw beloond door Forbes. Het bekende Amerikaanse businessmagazine nam Essilor voor het tweede jaar op rij op in de lijst van de dertig meest innovatieve bedrijven ter wereld.

Een andere drijvende kracht achter de groei is de rol van consolidator die Essilor speelt op een zeer gefragmenteerde markt. Vooral in de groeilanden wordt dat marktsegment bevolkt door honderden kleine bedrijfjes. In de eerste tien maanden van dit jaar heeft Essilor twintig bedrijven overgenomen of er een partnerschap mee aangegaan, samen goed voor 165 miljoen EUR aan additionele omzet. Dertien van die ondernemingen bevinden zich in de opkomende landen.

De meest opwindende groeimarkt voor de Fransen is uiteraard China. De eerstvolgende jaren vooral omdat steeds meer Chinezen voldoende verdienen om iets te doen aan hun oogaandoening, daarna door de vergrijzing van de bevolking. In 2011 bedroeg de omzet van Essilor in China 84 miljoen EUR. Tegen 2020 is het streefdoel om dat cijfer op te krikken tot 1 miljard EUR. Algemeen is het de bedoeling om de omzet uit de opkomende landen over de periode 2011-2015 van 612 miljoen naar 1,5 miljard EUR te verhogen. Vorig jaar kwam 18,3% van de groepsomzet uit de groeilanden. Over de eerste negen maanden van dit jaar is dat al 25,7%, ondanks duidelijk negatieve wisselkoersontwikkelingen.

Dit jaar wordt een wat trager groei-jaar, na een valse start in het eerste kwartaal (amper 1,3% omzetgroei). In het derde kwartaal was die omzetgroei alweer genormaliseerd tot 7,1%, zonder rekening te houden met wisselkoersverschillen. De doelstelling is dit jaar 6% omzetgroei te realiseren. Volgend jaar verwacht de markt weer 10% omzet- en winstgroei.

Het mag duidelijk zijn dat tegen 22,5 keer de verwachte winst voor 2014, bijna 3 keer de omzet en 12,5 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) het Essilor-aandeel niet goedkoop noteert ten opzichte van het marktgemiddelde. Maar dat is ook logisch, omdat de perspectieven zoveel gunstiger zijn. Ten opzichte van de gemiddelde waardering in de periode 2010-2013 is het Essilor-aandeel wel relatief goedkoop. Daarvan maken we gebruik om het advies te verhogen naar ‘koopwaardig’ (rating 1B). We leggen een aankooplimiet voor de voorbeeldportefeuille.

Partner Content