De Antwerpse rederij Euronav verbaasde begin 2014 met de aankondiging van de overname voor 980 miljoen USD van vijftien VLCC-olietankers (Very Large Crude Carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) in handen van Maersk. Door die superdeal promoveert Euronav met 26 VLCC's tot de absolute wereldtop onder de olietankerrederijen. Het aandeel reageerde euforisch op het nieuws, met een koerspiek van 10,85 EUR per aandeel. Om de financiering voor de overname rond te krijgen, voerde Euronav echter in twee stappen een zware kapitaalverhoging van 350 miljoen USD door, via de uitgifte van 38,2 miljoen extra aandelen tegen 6,7 EUR per aandeel. Het feit dat de uitgifte buiten het toegestane kapitaal zonder voorkeurrecht gebeurde, met een zware korting van 30% op de toenmalige koers, vonden we moeilijk verteerbaar. Omdat ook nog 28,2 miljoen aandelen werden uitgegeven via het omzetten van converteerbare obligaties, steeg het totaal aantal uitstaande aand...