In de periode 2008-2013 hebben we 6 opeenvolgende jaren gekend waarin de Europese automarkt een daling vertoonde in de verkoop van nieuwe wagens. Een vrij unieke, maar wel zorgwekkende evolutie voor de Europese autobouwers. En dus stuurden die de Europese autobouwers in de richting van de uiterst beloftevolle opkomende landen, met de Chinese automarkt op kop.
...

In de periode 2008-2013 hebben we 6 opeenvolgende jaren gekend waarin de Europese automarkt een daling vertoonde in de verkoop van nieuwe wagens. Een vrij unieke, maar wel zorgwekkende evolutie voor de Europese autobouwers. En dus stuurden die de Europese autobouwers in de richting van de uiterst beloftevolle opkomende landen, met de Chinese automarkt op kop.Anno 2015 lijkt die wereldmarkt voor voertuigen wel een bocht van 180 graden te hebben genomen. In juli, bijvoorbeeld, lag het aantal nieuw verkochte wagens in Duitsland 7,4% hoger dan in dezelfde zomermaand van vorig jaar. Een vervolg van de eerste 6 maanden, waarin de gemiddelde groei voor de Europese Unie op 9% lag. Ook in de VS blijft de automarkt verder herstellen. Aangezien het herstel daar al vroeger was aangevat dan in de EU, ligt het stijgingspercentage met 4% in het eerste halfjaar ook al wat lager.De grote problemen zitten nu precies in de emerging markets. Zo zakte de verkoop van personenwagens in China in juli met 2,5% op jaarbasis en houdt onder meer Ford Motor er rekening mee dat de autoverkoop in China voor het eerst sinds 2008 zou kunnen dalen. De meeste schattingen houden het nog wel op een lichte stijging. Door een spectaculaire groei (tussen 2005 en 2010 bijvoorbeeld 24% per jaar!) is China vandaag uitgegroeid tot veruit de grootste automarkt ter wereld. Vorig jaar werd met 19,7 miljoen personenwagens net de kaap van 20 miljoen niet bereikt. Ongeveer de omvang van de Europese (afgerond 12 miljoen) en de Amerikaanse (8 miljoen) verkopen van nieuwe auto's per jaar samen. Ter vergelijking: in 2010 bedroeg de verkoop van nieuwe Chinese personenwagens nog 13,7 miljoen. Dat de Chinese automarkt dan vertraagt, is dus wel een item in de sector. De voorbije maanden zagen we de voorraad aan wagens flink oplopen zodat in China een prijzenoorlog dreigt. Nog groter is de achteruitgang in 2 andere BRIC-landen. In de eerste jaarhelft zakte de verkoop van nieuwe wagens in Brazilië met 20% en in Rusland zelfs met 36%. Een economische recessie hakt ook elders in de wereld stevig in op de autoverkoop. Terug goedkoopDe aandelen van de Europese autoconstructeurs zijn dan ook de voorbije 4 maanden (april-juli) fors lager gegaan. Hun zware investeringen om meer omzet uit de opkomende landen te halen, rendeert immers (even) niet. De meeste onder hen toonden zich dan ook opvallend voorzichtig met betrekking tot het tweede semester bij de publicatie van nog degelijke tot goede halfjaarresultaten. Allemaal met de verwijzing naar de 'moeilijke' marktomstandigheden in China, Brazilië en Rusland. We denken echter dat het slechte nieuws uit vele opkomende landen stilaan voldoende verrekend zit in de Europese aandelen. Dat geldt in het bijzonder voor Volkswagen. De 40%-koerswinst in de periode januari-maart ging in de 4 daaropvolgende maanden weer in rook op. Dat lijkt ons stilaan overdreven! Het VW-aandeel noteert vandaag (erg) goedkoop. Vandaar dat we de 'Flash' deze week eraan besteden, met een adviesverhoging en aankooporder voor de voorbeeldportefeuille.