De luchtvaartsector kreeg de jongste jaren met heel veel tegenwind af te rekenen. Ook AirFrance-KLM (7,16 EUR), de wereldleider in de sector, met een omzet van 25 miljard EUR per jaar, was daardoor geen hoogvlieger op de beurs. Het zakencijfer stagneert al vele jaren en dat is uiteraard een heikel punt. Bovendien slaagt de groep er nauwelijks in een nettowinst te genereren. Dat is de belangrijkste reden waarom de koers van het aandeel AirFrance-KLM nog altijd in de buurt ligt van die op het ogenblik van de fusie in 2003. Gedurende de voorbije vijf jaar daalde de aandelenkoers met een derde, terwijl de CAC40-index een vooruitgang van 40% liet optekenen. Toch heerst er h...

De luchtvaartsector kreeg de jongste jaren met heel veel tegenwind af te rekenen. Ook AirFrance-KLM (7,16 EUR), de wereldleider in de sector, met een omzet van 25 miljard EUR per jaar, was daardoor geen hoogvlieger op de beurs. Het zakencijfer stagneert al vele jaren en dat is uiteraard een heikel punt. Bovendien slaagt de groep er nauwelijks in een nettowinst te genereren. Dat is de belangrijkste reden waarom de koers van het aandeel AirFrance-KLM nog altijd in de buurt ligt van die op het ogenblik van de fusie in 2003. Gedurende de voorbije vijf jaar daalde de aandelenkoers met een derde, terwijl de CAC40-index een vooruitgang van 40% liet optekenen. Toch heerst er hoop, vooral dankzij de gedaalde brandstoffenprijzen. Daardoor kan de groep voor ongeveer 1,5 miljard EUR op de brandstoffactuur besparen en dat moet opnieuw voor nettowinst zorgen. Wel worstelt AirFrance-KLM met een belangrijke schuld van 5,3 miljard EUR, of 3,2 maal de bedrijfskasstroom (ebitda). De schulden moeten dus omlaag en dat is de voornaamste reden waarom we AirFrance-KLM als een tradingkandidaat voor de komende zes tot twaalf maanden zien. Fundamenteel oogt het aandeel erg goedkoop, met een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de ebitda van amper 4. We mikken dus op een herstelbeweging, en onze voorkeur gaat uit naar de opties die ten einde lopen in december 2015. De handel op Euronext Amsterdam is vrij dun, maar de spreads ogen redelijk. Defensieve callspreadKoop call dec '15 6 @ 1,75 EURSchrijf call dec '15 8,50 @ 0,65 EUR Voor de aankoop van de call december 2015 met strike 6 betaalt u een premie van 175 EUR voor een standaardcontract van 100 stukken, maar u recupereert onmiddellijk een belangrijk stuk als u gelijktijdig de call 8,50 met dezelfde afloopdatum schrijft. Uw inzet daalt daardoor tot 110 EUR (175 - 65). Dat is ook uw maximale verlies. Uw break-even bevindt zich op 7,10 EUR, fractioneel onder de huidige koers. Stijgt de koers van AirFrance-KLM op de vervaldag tot minstens 8,50 EUR, dan behaalt u de maximale winst van 140 EUR, of 127% meer dan uw inzet. Om dat te bereiken, volstaat een relatief bescheiden hausse ten opzichte van de huidige koers met 16%.Put schrijvenSchrijf put dec '15 6,50 @ 0,90 EUR Het schrijven van een ongedekte put is zeer verleidelijk, als de koers van een aandeel laag staat en u uitgaat van een stijging. In het geval van AirFrance-KLM komt daar nog bij dat de premies aanlokkelijk ogen. Zo krijgt u 90 EUR voor het schrijven (verkopen) van de put december 2015 met strike 6,50. Die royale premie betekent dat u per saldo slechts verlies lijdt bij koersen lager dan 5,60 EUR, zodat u over een baissemarge van 22% beschikt. Blijft de koers boven 6,50 EUR, dan is de gekregen premie bij afloop volledig verdiend. Defensieve beleggers kunnen ook puts met een lagere uitoefenprijs, zoals de put 6 (premie 0,70 EUR) of 5 (premie 0,40 EUR) schrijven. TurboKoop call dec '15 8 @ 0,80 EURSchrijf put dec '15 6,50 @ 0,90 EURIn deze turbo stopt u geen geld, want de premie die u betaalt voor de aankoop van de call december 2015 met uitoefenprijs 8 (80 EUR) is zelfs lager dan degene die u krijgt voor het schrijven van de put 6,50 (90 EUR) met dezelfde afloopdatum. U boekt winst bij koersen hoger dan 8 EUR, terwijl u verlies lijdt wanneer de koers van het aandeel onder 6,40 EUR zakt. U beschikt dus over een baissemarge van 11%.