Recent kroonde Volkswagen (161,30 EUR) zich tot de grootste autoconstructeur ter wereld. Met een verkoop van 5,9 miljoen stuks staken de Duitsers Toyota voorbij. De merkenportefeuille van de Duitsers is de sterkste ter wereld en er bestaan wagens voor ieder budget in het gamma. De groep legde dit jaar een hobbelig parcours af. In minder dan 3 maanden steeg de koers met 40%, maar die winst smolt als sneeuw voor de zon en de koers staat lager dan begin dit jaar. De recente China-baisse van de beurzen heeft daar veel mee te maken. De VW-groep is de grootste buitenlandse speler op de Chinese markt en bij de halfjaarcijfers moest VW de omzetverwachtingen voo...

Recent kroonde Volkswagen (161,30 EUR) zich tot de grootste autoconstructeur ter wereld. Met een verkoop van 5,9 miljoen stuks staken de Duitsers Toyota voorbij. De merkenportefeuille van de Duitsers is de sterkste ter wereld en er bestaan wagens voor ieder budget in het gamma. De groep legde dit jaar een hobbelig parcours af. In minder dan 3 maanden steeg de koers met 40%, maar die winst smolt als sneeuw voor de zon en de koers staat lager dan begin dit jaar. De recente China-baisse van de beurzen heeft daar veel mee te maken. De VW-groep is de grootste buitenlandse speler op de Chinese markt en bij de halfjaarcijfers moest VW de omzetverwachtingen voor gans 2015 neerwaarts bijstellen. De groep gaat er nu vanuit ongeveer evenveel voertuigen aan de man te brengen als vorig jaar. Met de halfjaarcijfers zelf was niets mis. Tegen minder dan 8 maal de verwachte winst voor dit jaar, minder dan een maal de boekwaarde en minder dan 7 maal de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het VW-aandeel goedkoop ook ten opzichte van de sectorgenoten. VW gaf nog mee dat de impact van de devaluatie van de Chinese yuan beperkt zal zijn. Met gerichte optiecombinaties kunt u inspelen op een koersherstel de komende weken en maanden. Defensieve callspread Koop call dec 150 @ 17,40 EURSchrijf call dec 170 @ 6,75 EURAan de aankoop van de call december 2015 met strike 150 besteedt u 1740 EUR, maar een flink stuk van deze premie verdient u terug wanneer u de call december 170 met dezelfde afloopmaand schrijft. Die brengt 675 EUR in het laatje zodat uw inzet tot 1065 EUR (1740 - 675) daalt. Het break-evenniveau, het peil waarop u per saldo winst noch verlies boekt, bevindt zich op 160,65 EUR, fractioneel onder de huidige koers van het aandeel. Daalt de koers onder 150 EUR, dan speelt u uw volledige inzet kwijt, maar wanneer ze aantrekt tot 170 EUR of meer, behaalt u de maximale winst van 935 EUR of 88% meer dan uw inzet. Om dat te bereiken, moet de koers van het VW-aandeel slechts met 5% opwaarderen.Agressievere callspread Koop call dec 180 @ 3,75 EURSchrijf call dec 200 @ 1,00 EURU kunt de call december 2015 met uitoefenprijs 180 aankopen voor 375 EUR. Optisch bekeken lijkt 180 EUR ver weg ten opzichte van de huidige koers, maar in de volatiele markten die we momenteel beleven kan veel gebeuren. U bouwt een stukje veiligheid in door de call december met strike 200 te verkopen die een premie van 100 EUR opbrengt. Uw inzet daalt daardoor tot 275 EUR (375 - 100). Bij koersen op de vervaldag hoger dan 182,75 EUR, boekt u winst die kan oplopen tot 1725 EUR wanneer 200 EUR wordt aangetikt of overschreden. De koers van het VW-aandeel moet met 13% stijgen voor 182,75 EUR wordt bereikt. Put schrijvenSchrijf put dec 150 @ 6,15 EURDoor de hogere volatiliteit van de afgelopen maanden ogen de putpremies interessant. Voor het schrijven van de put december 2015 met strike 150 krijgt u een premie van 615 EUR voor een standaardcontract van 100 stukken. Dat betekent dat uw break-even zich op 143,85 EUR bevindt. Pas bij koersen op de vervaldag lager dan 143,85 EUR lijdt u verlies zodat u over een baissemarge van 11% beschikt. Staat de koers van VW op de vervaldag hoger dan 150 EUR, dan kunt u de gekregen premie definitief op uw rekening schrijven.