Artificiële intelligentie (AI) is het lerende vermogen van machines en software. Het begrip werd begin jaren vijftig geïntroduceerd door Amerikaanse wetenschappers. Ze spraken van de wetenschap en de techniek voor het produceren van intelligente machines. Door de combinatie van AI en zelflerende systemen is het mogelijk geworden machines taken te laten uitvoeren die we vroeger niet voor mogelijk hielden.
...

Artificiële intelligentie (AI) is het lerende vermogen van machines en software. Het begrip werd begin jaren vijftig geïntroduceerd door Amerikaanse wetenschappers. Ze spraken van de wetenschap en de techniek voor het produceren van intelligente machines. Door de combinatie van AI en zelflerende systemen is het mogelijk geworden machines taken te laten uitvoeren die we vroeger niet voor mogelijk hielden.AI is de basis geworden voor het zogenoemde internet der dingen, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn met netwerken en gegevens kunnen uitwisselen. Experts voorspellen dat tegen 2020 meer dan 50 miljard apparaten met het internet verbonden zullen zijn. Via AI wordt het mogelijk oplossingen te vinden voor de meest ingewikkelde problemen.Vrijwel ongemerkt heeft AI zijn intrede gedaan in een aantal gebieden zoals zoeksystemen, marketing en beveiliging voor financiële transacties. De volgende stap gaat wellicht richting zelfrijdende auto's en robots. De markt voor AI-technologie kan tegen 2024 goed zijn voor meer dan 40 miljard dollar. Bedrijven die al beschikken over big data, zullen daar via allerlei systemen en middelen veel meer kunnen uithalen dan nu.De markt voor AI-systemen voor bedrijfstoepassingen bedroeg in 2015 ongeveer 200 miljoen dollar. Tegen 2024 verwachten experts een groei tot boven 10 miljard dollar, volgens het onderzoeksbureau Tractica. De grootste impact zal voelbaar zijn in de automatisering van kenniswerk en zal een enorme besparing van arbeidskosten met zich brengen. Dat zal een geweldige impact hebben op het bedrijfsleven, de overheid en onze samenleving.Watson, de supercomputer van IBM, heeft al jaren aangetoond dat het 'brein' van computers voldoende rekenkracht heeft om erg complexe taken uit te voeren. En er worden bijna dagelijks nieuwe chips op de markt gebracht die nog lichter en nog krachtiger zijn.Daardoor kunnen computers steeds beter zoeken naar anomalieën in grote hoeveelheden data en verbanden ontdekken die voor mensen vrijwel onmogelijk zijn. Zo kan de zoekrobot van Google (Alphabet) al uitzoeken wat een gebruiker van de zoekmachine wenst, nog voor die alle gegevens heeft ingebracht. Dat komt in de buurt van AI, maar het kan beter, want er komt te veel manueel werk aan te pas.Bij echte artificiële intelligentie gaan systemen zelf denken en programmeren. Daarvoor is gigantisch veel informatie nodig. Die data zijn afkomstig van onder meer smartphones en apparaten die via het internet met elkaar verbonden zijn.Bij de grote kanshebbers zitten, net zoals bij de robotica, kleppers die we al jaren goed kennen. Denk aan Amazon, Apple, Facebook, IBM en Microsoft. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die al over gigantisch veel informatie beschikken. Maar ze zouden die wellicht via AI veel efficiënter kunnen gebruiken, waardoor ze hun klanten meer en beter kunnen helpen om keuzes te maken. Goed voor de klant, maar vooral goed voor de portemonnee van die bedrijven.Andere namen klinken misschien nog niet zo bekend in Belgische beleggersoren. We spreken over Nvidia, Qualcomm en Salesforce. Eerstgenoemde is een producent van computerhardware, voornamelijk van grafische kaarten en chips voor moederborden en voor mobiele apparaten. Nvidia heeft onderdelen in bijna alle computers van bijna alle grote computerfabrikanten.Qualcomm is een fabrikant van halfgeleiders met basis in San Diego, maar met kantoren in 157 landen. Het is de op twee na grootste fabrikant van processors ter wereld, na Intel en Samsung. De chips worden vooral gebruikt in mobiele apparaten. Qualcomm bracht vorig jaar een bod uit van 47 miljard dollar (40 miljard euro) op het Nederlandse NXP Semiconductors.De Amerikanen krijgen waarschijnlijk op korte termijn groen licht van de Japanse autoriteiten voor de overname van de Nederlandse branchegenoot. De Europese Commissie zou instemmen met de overname als Qualcomm enkele patenten van NXP doorverkoopt.Maar blijkbaar is de jager zelf ook al prooi geworden. Begin november heeft Broadcom een overnamebod gedaan op Qualcomm. Broadcom biedt 70 dollar per aandeel. Dat waardeert Qualcomm op 130 miljard dollar. Het zou de grootste overname ooit in de technologiesector zijn.Salesforce is een cloudplatform voor crm (customer relationship management) en businessprocessen. Sinds begin 2016 is het een van de duurst gewaardeerde Amerikaanse cloudcomputing-bedrijven met een marktkapitalisatie van meer dan 61 miljard dollar.Naast die Amerikaanse bedrijven, zijn er ook kapers op de kust uit Azië. Het Japanse Hitachi is een van 's werelds grootste bedrijven met meer dan 20.000 producten en meer dan 350.000 medewerkers. Het is erg goed geplaatst om zijn graantje mee te pikken van de AI-rage.Hitachi heeft zich toegelegd op de bouw van treinmaterieel, maar het is evengoed actief in koelkasten, wasmachines en aircosystemen die binnenkort allemaal zullen worden verbonden met het internet der dingen. Dat zal naadloos aansluiten bij de afdeling Information & Telecommunication dat onder andere clouddiensten, servers, opslag, software en telecommunicatiesystemen levert.In China steekt Baidu, het Chinese Google, zijn neus aan het AI-venster. Net als Google komt het grootste deel van de inkomsten uit search advertising. Maar daar heeft de grote man achter Baidu, Robin Li, aan de CEO van Alibaba, Jack Ma, een erg sterke concurrent. Baidu diversifieert daarom onder meer met cloud computing en zelfrijdende auto's. Baidu wil in 2019 massaal zelfrijdende auto's produceren.Het zal daarvoor samenwerken met de Chinese autofabrikant BAIC dat in 2009 het intellectuele eigendom van Saab kocht. Het zou in eerste instantie gaan om level 3-auto's. Dat zijn voertuigen waarmee de bestuurder de ogen van de weg kan houden, maar in noodgevallen nog wel het stuur moet overnemen. Tesla werkt nog met level 2, waarbij de auto wel stuurt en gas geeft, maar waarbij de bestuurder zijn ogen op de weg moet houden.Vanaf 2021 willen de Chinezen ook level 4-auto's bouwen. Daarbij hoeft de chauffeur niet meer in te grijpen in een noodgeval. CEO Li heeft die wagens al persoonlijk uitgeprobeerd en vloog prompt in de cel omdat hij een persconferentie hield terwijl hij in Peking rondreed in zijn zelfrijdende wagen.In Zuid-Korea vinden we Samsung, de producent van te veel producten om op te noemen. De Samsung Group is een van de grootste elektronicabedrijven in de wereld. Ze is actief in 58 landen en heeft meer dan 210.000 werknemers. Samsung fabriceert apparatuur voor telecommunicatie (mobiele telefoons en IT-netwerkapparatuur), digitale apparatuur en media (camera's, cd-roms, dvd's, televisie).Tegelijk is het een groot constructiebedrijf dat schepen en offshore-apparatuur bouwt. Door de massa data die Samsung heeft verzameld, wordt het een sterke speler op de markt van AI. Particuliere beleggers spelen het best in op artificiële intelligentie via gespecialiseerde fondsen en trackers.