De vooraanstaande Zwitserse privatebankinggroep Julius Baer Group (41,50 Zwitserse frank (CHF); beurs van Zürich met tickersymbool BAER; ISIN-code CH010248496) heeft een hele weg afgelegd sinds haar strategische heroriëntering in 2005. In 2009 werd die heroriëntering nog geactualiseerd, nadat de internationale financiële crisis was uitgebroken. Er werd stevig geïnvesteerd op de thuismarkt, met de verhoging van het aantal vestigingen van zeven naar vijftien en de uitbreiding van het personeelsbestand van 2000 naar 3000 medewerkers. In de rest van de wereld heeft de vermogensbeheerder zijn aanwezigheid fors opgetrokken, deels door een rist acquisities.
...

De vooraanstaande Zwitserse privatebankinggroep Julius Baer Group (41,50 Zwitserse frank (CHF); beurs van Zürich met tickersymbool BAER; ISIN-code CH010248496) heeft een hele weg afgelegd sinds haar strategische heroriëntering in 2005. In 2009 werd die heroriëntering nog geactualiseerd, nadat de internationale financiële crisis was uitgebroken. Er werd stevig geïnvesteerd op de thuismarkt, met de verhoging van het aantal vestigingen van zeven naar vijftien en de uitbreiding van het personeelsbestand van 2000 naar 3000 medewerkers. In de rest van de wereld heeft de vermogensbeheerder zijn aanwezigheid fors opgetrokken, deels door een rist acquisities. Cruciaal daarin was de overname van Merrill Lynch's International Wealth Management Business (IWM) buiten de Verenigde Staten begin dit jaar. IWM laat toe een stevige schaalvergroting te realiseren, synergievoordelen te benutten, de bestaande klantenportefeuille uit te breiden en vooral de internationalisering een flinke boost te geven. IWM heeft een voet aan de grond op meer dan twintig belangrijke internationale financiële markten. Deels door de acquisitie van IWM steeg het aantal vestigingen in West-Europa (buiten Zwitserland) van vijf naar zeventien tussen 2005 en vandaag. Een Belgische vestiging is daar nog niet bij, maar Amsterdam, Luxemburg en Parijs wel, dankzij IWM. In Centraal- en Oost-Europa (inclusief Rusland) en het Midden-Oosten is de vermogensbeheerder in acht jaar tijd geëvolueerd van één vestiging (Dubai) naar acht vestigingen, met een sterke focus op het Midden-Oosten. De groei in Latijns-Amerika is spectaculair en een cruciale groeimarkt voor de Zwitsers, deels door een partnerschap met GPS in Brazilië. In 2005 was Julius Baer Group enkel op de Kaaimaneilanden actief, maar nu ook in Brazilië, Chili, Panama, Nassau, Peru en Uruguay. Nog sterker is de groei in Azië. In 2005 was Julius Baer Group daar nog niet aanwezig, maar in 2015 wil ze een kwart van haar activa in Azië beheren. In 2006 kwamen de eerste twee vestigingen, met Hongkong en Singapore. Jakarta volgde in 2008, daarna Sjanghai en dit jaar ook nog Tokio. Dankzij IWM wordt niet alleen de activiteit in Hongkong en Singapore gevoelig versterkt, maar krijgt de groep ook toegang tot de Indiase markt met meteen vijf vestigingen (de integratie is gepland voor volgend jaar). Na tien maanden van dit jaar kwam het aantal activa onder beheer uit op 249 miljard CHF, een klim met 31% ten opzichte van eind vorig jaar (189 miljard CHF). Van de toename met 60 miljard CHF kunnen we 48 miljard of 80% toeschrijven aan de overname en de integratie van IWM. Een gigantische sprong tegenover 61 miljard CHF aan beheerde activa eind 2004, net voordat de groeistrategie werd ontplooid. De opzet is de integratie van IWM begin 2015 af te ronden, met als doel tussen 57 en 72 miljard CHF activa te integreren in het bestaande netwerk. Een minpunt voor de rendabiliteit is dat de IWM-activiteiten (brutomarge van 76 basispunten in eerste tien maanden van 2013) minder rendabel zijn dan die van Julius Baer Group zelf (brutomarge van 100 basispunten). De doelstelling is de rendabiliteit van de IWM-activa in 2015 op te krikken tot 85 basispunten, wat voor een 15% extra winstgroei per aandeel moet zorgen. Julius Baer Group is een sterk geleide groeier, enkel actief in private banking met al 45% exposure aan de inkomens- en vermogensgroei in de opkomende landen. De koers stabiliseerde de voorbije maanden, na de klim door de overname van IWM. Tegen 14,5 keer de verwachte winst voor 2014 en 12 keer die voor 2015 is er nog stijgingspotentieel. We verhogen dan ook het advies naar 'koopwaardig' (rating 1B) en nemen het aandeel op in de 'Inside Selectie' als teken dat Julius Baer Group een kandidaat voor de voorbeeldportefeuille is.