De beursgrafiek van Lotus Bakeries over de voorbije tien jaar is ronduit fenomenaal. De koers van de Oost-Vlaamse speculaas- en gebakspecialist vertienvoudigde ruimschoots als we die per saldo vergelijken met de vlakke evolutie van de Bel-20-index. Die evolutie is een gevolg van een doordachte groeistrategie, gestoeld op de gestage uitbouw van de sterke merken. Met die merken bouwt Lotus Bakeries op zijn thuismarkten België, Nederland en Frankrijk nog altijd marktaandeel uit door productinnovatie en het creëren van nieuwe consumptiemomenten. Voorbeelden zijn de speculaaspasta en het succesverhaal van de slogan 'Bij elke koffie hoort een Lotus'. Daarnaast deed het bedrijf een aantal geslaagde overnames. De grootste overname tot nu toe kwam er in 2006, met de Nederlandse peperkoekspecialist Peijnenburg. In 2011 nam Lotus de intellectuele eigendomsrechten over van het succesvolle kinderconcept Dinosaurus, en in 2013 volgde de ov...

De beursgrafiek van Lotus Bakeries over de voorbije tien jaar is ronduit fenomenaal. De koers van de Oost-Vlaamse speculaas- en gebakspecialist vertienvoudigde ruimschoots als we die per saldo vergelijken met de vlakke evolutie van de Bel-20-index. Die evolutie is een gevolg van een doordachte groeistrategie, gestoeld op de gestage uitbouw van de sterke merken. Met die merken bouwt Lotus Bakeries op zijn thuismarkten België, Nederland en Frankrijk nog altijd marktaandeel uit door productinnovatie en het creëren van nieuwe consumptiemomenten. Voorbeelden zijn de speculaaspasta en het succesverhaal van de slogan 'Bij elke koffie hoort een Lotus'. Daarnaast deed het bedrijf een aantal geslaagde overnames. De grootste overname tot nu toe kwam er in 2006, met de Nederlandse peperkoekspecialist Peijnenburg. In 2011 nam Lotus de intellectuele eigendomsrechten over van het succesvolle kinderconcept Dinosaurus, en in 2013 volgde de overname van het Belgische speculaasbedrijf Biscuiterie Willems. Lotus Bakeries investeerde de voorbije drie jaar tientallen miljoenen euro's in het vernieuwen en uitbreiden van productiefaciliteiten in België en Nederland. Die uitbreidingen zullen de gestage internationalisering ondersteunen. Ongeveer 25% van de omzet wordt intussen buiten de drie kernlanden gerealiseerd, en met de sterke merken ambieert de groep verdere internationale groei in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en Azië. In China richtte Lotus Bakeries vorig jaar een joint venture met Dah Chong Hong (DCH) op.Al dat lekkers vertaalt zich jaar na jaar in nieuwe recordresultaten. Zo ook in 2013, met een omzetstijging van 332,3 miljoen EUR (15,2%; 7% organisch) en een nettowinst van 27,9 miljoen EUR (+8,4%) of 36,23 EUR per aandeel (+5,4%). Het brutodividend wordt verhoogd tot 10,8 EUR per aandeel (1,3% bruto). In de aanloop naar de jaarcijfers is het aandeel fors gestegen, wat leidde tot een nieuwe piekkoers van 875 EUR. Tegen 20 keer de verwachte jaarwinst voor 2014 en een ondernemingswaarde van 12 keer de jaarlijkse bedrijfskasstroom is de waardering heel pittig geworden. Een langere koersconsolidatie dringt zich op, maar vanwege het robuuste groeiverhaal op lange termijn raden we aan bestaande posities aan te houden (rating 3B). Goldman Sachs is blijkbaar heel enthousiast over Innate Pharma. Wat is jullie mening over dit Franse biotechbedrijf?Innate Pharma werd opgericht door enkele immunologen in 1999 en noteert sinds 2006 op NYSE-Euronext Parijs. Het bedrijf is gespecialiseerd in immunotherapieën voor de behandeling van kanker. Het is een nieuwe benadering, waarbij via het moduleren van eiwitten het natuurlijke (innate) immuniteitssysteem opnieuw wordt geactiveerd om kankercellen te herkennen en te bestrijden. Kankercellen gebruiken bepaalde eiwitten om zich voor het immuunsysteem te verstoppen. Immunotherapie wordt beschouwd als the next big thing in kankerbestrijding. Momenteel is in dat domein met Yervoy van Bristol-Meyers Squibb (BMS) nog maar één product op de markt, maar wel met verwachte piekverkopen tot 6 miljard USD. Tegen 2025 kan de totale immuno-oncologiemarkt 30 à 35 miljard USD bedragen. Naast BMS zijn ook Merck (eerste product op de markt in 2015), Roche, Astra Zeneca en Novartis actief in dat segment. Innate Pharma sloot voor zijn antibody Lirilumab (IPH2102) in 2011 een licentieovereenkomst met marktleider BMS. Momenteel voert BMS met die molecule twee fase I-studies, met resultaten in 2015, en een fase II-studie, met resultaten in 2016. Onlangs werd de pijplijn aangevuld door de overname van IPH2201 van Novo Nordisk. Het gaat om een molecule waarvoor een fase I-studie loopt voor reumatoïde artritis, met resultaten later dit jaar. Innate Pharma ziet daarvoor mogelijkheden in immunokankerbehandeling. In november 2013 zorgde een kapitaalverhoging - die volledig werd onderschreven door Amerikaanse investeerders - voor financiële ademruimte. Inspelen op het potentieel van kankerimmunotherapie kan overigens ook dichter bij huis. Ablynx sloot onlangs een mooie deal met Merck voor het gebruik van de nanobodytechnologie in dat onderzoeksdomein. Positieve evoluties in de pijplijn, een lovend rapport van Goldman Sachs in januari (koersdoel 18 EUR per aandeel) en de instap door Amerikaanse investeerders leidden tot een verschroeiende koersklim van het aandeel van Innate Pharma. Maar het eerste proof-ofconcept (succesvolle fase II-studie) moet nog worden geleverd, en het risico is hoe dan ook bovengemiddeld. We zouden de koers zeker niet achternahollen. Bestaande posities mogen worden behouden, maar voor een eerste positie is het wachten op een terugval. Houden / afwachten (rating 3C).