Wat is er aan de hand met de koers van LVMH? Dat aandeel is de jongste weken wel serieus naar beneden getuimeld. Reeds instapmoment? De koersontwikkeling bij LVMH (122,25 EUR; NYSE Euronext Parijs) is heel illustratief voor een aandeel dat geprijsd staat voor perfectie. Tegen de topkoers van 142 EUR in januari werd het aandeel tegen 18 à 19 keer de verwachte winst voor dit jaar verhandeld. Intussen is die winstverwachting, afgerond, van 8 naar 7,5 EUR per aandeel teruggeschroefd. Want de wereldwijde groeivertraging begint ook zijn n...

Wat is er aan de hand met de koers van LVMH? Dat aandeel is de jongste weken wel serieus naar beneden getuimeld. Reeds instapmoment? De koersontwikkeling bij LVMH (122,25 EUR; NYSE Euronext Parijs) is heel illustratief voor een aandeel dat geprijsd staat voor perfectie. Tegen de topkoers van 142 EUR in januari werd het aandeel tegen 18 à 19 keer de verwachte winst voor dit jaar verhandeld. Intussen is die winstverwachting, afgerond, van 8 naar 7,5 EUR per aandeel teruggeschroefd. Want de wereldwijde groeivertraging begint ook zijn negatieve impact op de luxesector te hebben. Louis Vuitton Moet Hennessy, kortweg LVMH, mag dan al een luxeconcern van topkwaliteit zijn, het imperium van Bernard Arnault is toch niet immuun voor de verlagingen van de groeivooruitzichten voor de wereldeconomie. De keten van meer dan 2500 eigen winkels en een 60-tal sterke merken publiceerde voor het eerste trimester een organische (zonder rekening te houden met overnames) omzetgroei van 7%, het op één na laagste cijfer sinds 2009 (+6% in het vierde kwartaal 2012). De organische groei zit duidelijk in een dalende tendens. Voor het volledige boekjaar 2012 bedroeg die nog +9%, versus +12% voor het eerste halfjaar en zelfs +14% voor het eerste trimester 2012. In 12 maanden tijd is de organische groei dus gehalveerd. Het meest gekend is LVMH uiteraard van de grootste en rendabelste divisie mode en lederwaren (34% van de groepsomzet in het eerste trimester). De koers kwam vooral onder druk, toen bleek dat de organische omzetgroei hier beperkt bleef tot +3%, versus +5% gemiddeld verwacht door de analisten. Met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo kon men het bemiddelde cliënteel duidelijk minder charmeren dan voorheen. Gelukkig scoorde de tweede belangrijkste afdeling in omzettermen (30%), de 'selectieve retailing' -de Sephora-shops en vooral de grootste luxewinkelketen DFS Group- wel nog een zeer stevige organische omzetgroei van +17%. Net als bij de jaarcijfers is de toon met betrekking tot de vooruitzichten een stuk gereserveerder dan voorheen. Ondanks de recente koersdaling met 15% blijft het LVMH-aandeel bij de duurdere binnen de Eurostoxx50-index. Tegen ruim 16 keer de verwachte winst voor 2013 en 14,5 keer die voor 2014 blijft het aandeel kwetsbaar voor een verdere vertraging in de omzet- en winstgroei. De westerse middenklasse begint minder te kopen en ook in Azië tempert het groeiritme. Na de scherpe daling in korte tijd is een opwaartse reactie niet uitgesloten. De meeste beleggers kunnen op dit aandeel nog steeds een prachtige winst verzilveren. Dat zouden we bij het verwachte koersherstel van enige omvang dan ook doen (rating 5B).