Marine Harvest is de grootste zalmproducent van de wereld, met een marktaandeel van ruim 20%. Het is een ambitieus bedrijf dat zijn marktleiderschap zowel organisch als via overnames wil versterken. Interne groei wordt nagestreefd via nieuwe zalmkwekerijen in Schotland en Canada. Maar de Noren integreren ook verticaal. Vorig jaar kocht het bedrijf Morpol, een zalmverwerkend bedrijf. Daarnaast investeerde het 800 miljoen NOK in de bouw van een eigen visvoederfabriek met een jaarlijkse capaciteit van 220.000 ton: voldoende voor 40% van de behoeften op groepsniveau. Na de mislukte overname van het Noorse Cermaq kocht Marine Harvest in het najaar van 2013 26% van de aandelen van het Noorse Grieg Seafood. Wereldwijd bleven Noorwegen (1,03 miljoen ton; 56%) en Chili (421.000 ton; 23%) ook in 2013 de twee grootste producenten.
...

Marine Harvest is de grootste zalmproducent van de wereld, met een marktaandeel van ruim 20%. Het is een ambitieus bedrijf dat zijn marktleiderschap zowel organisch als via overnames wil versterken. Interne groei wordt nagestreefd via nieuwe zalmkwekerijen in Schotland en Canada. Maar de Noren integreren ook verticaal. Vorig jaar kocht het bedrijf Morpol, een zalmverwerkend bedrijf. Daarnaast investeerde het 800 miljoen NOK in de bouw van een eigen visvoederfabriek met een jaarlijkse capaciteit van 220.000 ton: voldoende voor 40% van de behoeften op groepsniveau. Na de mislukte overname van het Noorse Cermaq kocht Marine Harvest in het najaar van 2013 26% van de aandelen van het Noorse Grieg Seafood. Wereldwijd bleven Noorwegen (1,03 miljoen ton; 56%) en Chili (421.000 ton; 23%) ook in 2013 de twee grootste producenten. Na enkele moeilijke jaren gaat het de zalmsector weer voor de wind en 2013 was een prima jaar voor Marine Harvest. Ondanks 12% minder productie (344.000 ton) steeg het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) spectaculair: van 0,64 miljard NOK naar 3,21 miljard NOK. In het belangrijke vierde kwartaal lag de zalmprijs gemiddeld 55% hoger dan in 2012. De recurrente nettowinst steeg van 0,63 NOK naar 5,37 NOK per aandeel. Dat zijn cijfers na de reverse split (10 oude aandelen voor 1 nieuw aandeel) die het bedrijf begin 2014 doorvoerde naar aanleiding van een beursnotering op NYSE. In het eerste kwartaal van 2014 steeg de rebit van 0,48 miljard NOK (in 2013) naar 1,09 miljard NOK, gestuwd door een 31,5% hogere gemiddelde Noorse zalmprijs van 46,56 NOK per kilogram, een record. De recurrente nettowinst steeg van 0,7 NOK naar 1,8 NOK per aandeel. Het bedrijf besliste het vorig jaar hernomen dividend te verhogen tot 5 NOK per aandeel. Begin dit jaar noteerde de zalmprijs op een recordniveau van 50 NOK per kilogram, maar intussen daalde de prijs naar 32 NOK per kilogram. Het wereldwijde aanbod steeg in het eerste kwartaal met 4%, tegenover een stijging van de vraag met 2,9%. Op jaarbasis zal het aanbod in 2014 met 4 à 10% toenemen (+21%, tot 415.000 ton bij Marine Harvest). Het bedrijf noteert tegen 10,3 keer de verwachte recordwinst 2014 optisch nog niet overdreven duur. We denken echter dat het opwaartse deel van de prijscyclus voorbij is en daarom verlagen we het advies naar verkopen (rating 3B). Het Amerikaanse Archer Daniels Midland kondigde net een belangrijke overname aan. Verandert dit nieuws jullie verkoopadvies?Archer Daniels Midland (ADM) behoort tot het ABCD-kwartet dat de productie- en verwerkingsketen in de landbouwsector beheerst. ADM kondigde net een overnamebod aan op het Duitse Wild Flavors. Het betaalt 2,3 miljard EUR in cash voor de producent van het bekende vruchtensappenmerk Capri Sonne, maar vooral de zesde grootste producent van natuurlijke smaak- en kleurstoffen, een sterke groeimarkt. De overname past in de nieuwe strategie om geografisch weg te diversifiëren van Noord-Amerika en te focussen op producten met een hogere toegevoegde waarde. Vorig jaar werd een belangrijke stap hiertoe - een overnamebod van 3,4 miljard Australische dollar op GrainCorp, de grootste graanexporteur van Australië - om strategische redenen afgeblokt door de Australische autoriteiten. Twee andere doelstellingen van het strategische plan lopen wel vlot: het besparingsprogramma van 200 miljoen USD op jaarbasis tegen eind 2014 (verdubbeld tot 400 miljoen USD) en de vermindering van het werkkapitaal met 2 miljard USD (verhoogd met 500 miljoen USD). ADM besliste daarop om het dividend met 26% te verhogen, tot 0,96 USD per aandeel op jaarbasis, en een inkoopprogramma op te starten voor maximaal 18 miljoen aandelen (2,7% van het totaal). ADM boekte in 2013, na een sterk vierde kwartaal, alsnog een hogere recurrente (zonder eenmalige elementen) nettowinst: 2,33 USD per aandeel tegenover 2,3 USD per aandeel in 2012. De resultaten van het eerste kwartaal waren beter dan in 2013, maar minder dan verwacht. De bedrijfswinst (ebit) in de afdeling oliezadenverwerking steeg met 6,7%, tot 334 miljoen USD, dankzij sterke resultaten in de cacaobusiness en de crushingactiviteiten van soja. De afdeling maïsverwerking leverde een 28% hogere ebit (196 miljoen USD) dankzij hogere marges bij de bioproducten en additieven. De ebit van de logistieke afdeling landbouwdiensten steeg licht naar 153 miljoen USD. De nettowinst zakte van 0,41 USD naar 0,40 USD per aandeel, maar recurrent was er een stijging van 0,46 USD naar 0,55 USD per aandeel. ADM is duidelijk op de goede weg om de rendabiliteit op te krikken. Het aandeel noteert echter tegen 15 keer de verwachte recordwinst voor 2014 (+33% tegenover vorig jaar). Dat is ruim 10% hoger dan het historisch gemiddelde en we bevestigen daarom ons verkoopadvies (rating 3B).