Meer en meer specialisatie

GlaxoSmithKline

Het Britse GlaxoSmithKline (GSK) is een grote speler in de farmawereld (circa 90 miljard EUR beurskapitalisatie), maar het aandeel is momenteel niet populair. Eind april maakte GSK een grote deal met Novartis bekend. Het belang daarvan voor de groep – en bij uitbreiding voor de hele Europese geneesmiddelenindustrie – is moeilijk te overschatten. GSK vormde met de Zwitsers een samenwerkingsverband in consumer healthcare (met producten als Nicorette, Sensodyne, Aquafresh, Voltaren, Otrivin).

GSK, dat 63,5% van de joint venture verwierf, verstevigt zo zijn tweede plaats op de wereldranglijst. Die blijft aangevoerd door Johnson & Johnson, met een jaaromzet 2013 van 8,9 miljard USD. GSK-Novartis wordt een stevige nummer twee, met 6,5 miljard USD omzet vorig jaar, terwijl nummers drie, vier en vijf (respectievelijk Bayer, Reckitt Benckiser en Sanofi) met een jaaromzet van 3,2 tot 2,5 miljard USD op grote achterstand blijven. Daarnaast kocht GSK, op de griepvaccins na, de volledige vaccinafdeling van Novartis voor initieel 5,25 miljard USD (met daarbovenop 1,1 miljard USD mogelijke mijlpaalbetalingen). Tot slot verkocht GSK de kankerdivisie aan Novartis voor 16 miljard USD (1,5 miljard USD afhankelijk van onderzoeksresultaten).

GSK zal 4 miljard pond (GBP) uitkeren aan de aandeelhouders of circa 80 pence (PNC) per aandeel. Bovendien is het mogelijk om met deze deal 1 miljard GBP aan kosten te besparen in drie jaar tijd. Een belangrijk gevolg op langere termijn van de historische deal voor GSK is dat de inkomstenstroom stabieler en voorspelbaarder wordt. Voor de farma-industrie in zijn geheel is dat een voorbeeld van de marsrichting voor de sector: naar meer en meer specialisatie. Zelfs de reuzen kunnen niet in alle domeinen actief blijven en succesvol zijn.

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn bij GSK. Anders zou de koers tot nog toe ook niet 24% zwakker hebben gepresteerd dan het Europese sectorgemiddelde. Patentverval speelt ook deze farmareus parten. Met name is het patent van Advair verlopen. Advair is een astmamiddel en met een omzet van 5,3 miljard GBP veruit het best verkopende geneesmiddel van GSK. Bovendien heeft GSK problemen in China. De omzet daalde daar in het tweede trimester met 22%, omdat er een onderzoek loopt naar vermeende omkooppraktijken.

Gelukkig heeft GSK wel een klinische pijplijn en haalde liefst zes kandidaat-medicijnen vorig jaar de markt. Het gaat, in alfabetische volgorde, om Albiglitude (diabetes), Anoro (chronische longziekte), Breo (chronische longziekte), Mekinist (huidkanker), Tafinlar (huidkanker) en Trivicay (HIV). De markt was onlangs wel ontgoocheld omdat de verkopen voorlopig onder de verwachtingen blijven. Maar voor de producten worden toch gezamenlijke piekverkopen van 7 tot 8 miljard GBP verwacht.

Dat is vooral toekomstmuziek. Voorlopig moet de koers het hebben van een mogelijke verkoop van een portefeuille mature producten. Ook Sanofi speelt met die idee. Bij GSK gaat het om bijna 2 miljard GBP. Dat kan helpen om de status van dividendwaarde nog verder aan te scherpen. Al drie decennia lang heeft GSK het dividend niet meer verlaagd en met een verwacht dividendrendement van 6% bruto behoort het tot de hoogste in de sector. De waardering is tegen 15 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 11 niet goedkoop. Maar de situatie is vergelijkbaar met die van UCB: heel duur op basis van de huidige winstverwachting, maar veel minder op basis van de verwachte winstgroei binnen enkele jaren.

Conclusie

We verhogen het advies voor GlaxoSmithKline omdat het, op basis van stabielere inkomsten, een redelijke waardering, gezien de groeiperspectieven op wat langere termijn, een hoog dividendrendement, een onterecht achtergebleven aandeel is binnen de farmasector.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Partner Content