Nooit eerder namen zoveel vakantiegangers de boot. Dit jaar zullen er dat een kleine 30 miljoen zijn. De 600.000 bedden van de 440 cruiseschepen zitten geregeld helemaal vol. De komende vijf jaar komen er ten minste 200.000 bedden bij.
...

Nooit eerder namen zoveel vakantiegangers de boot. Dit jaar zullen er dat een kleine 30 miljoen zijn. De 600.000 bedden van de 440 cruiseschepen zitten geregeld helemaal vol. De komende vijf jaar komen er ten minste 200.000 bedden bij.Vervuilende luxeMaar de sector staat voor belangrijke uitdagingen. Enerzijds worden klanten steeds kieskeuriger en eisen ze meer luxe en comfort. Anderzijds kampt de cruisesector met een imagoprobleem. Ze zou elitair zijn en, dat is veel erger, enorm vervuilend. Dat laatste probleem nemen de rederijen het best ernstig. De publieke opinie wordt steeds groener en mastodonten van schepen die voor het plezier van de reizigers enorme hoeveelheden CO2 uitstoten, lijken niet meer van deze tijd. Een cruiseschip is een drijvende milieuramp, luidt het. Transport and Environment heeft berekend dat de 47 schepen van het Amerikaanse Carnival Cruise Lines, de grootste cruiserederij ter wereld, meer dan tien keer zoveel zwaveldampen uitstoten dan het volledige Europese wagenpark (260 miljoen auto's). Daarnaast stoten de schepen stikstofoxide uit dat het broeikaseffect versterkt.BeperkingenMaar de vloot vernieuwen of moderniseren kost handenvol geld. En cruises worden steeds goedkoper. Het zal niet vanzelfsprekend zijn de gigantische kosten voor de modernisering van de vloot te verhalen op de klanten. Vooral de Amerikanen zijn liefhebbers van dat soort vakanties. In Europa staat de sector nog in zijn kinderschoenen. Geen wonder dat de grootste rederijen Amerikaans zijn. Zij varen de hele wereld af, maar Europa is een van de populairste bestemmingen. Met alle gevolgen van dien. Barcelona, Rome, Venetië en, sinds het succes van Game of Thrones, Dubrovnik, kreunen onder de druk van de aanmerende cruisers. Verschillende steden hebben het aantal schepen dat per dag de havenstad mag aandoen, al beperkt. Het doet de sector geen deugd dat een gigantisch schip van de rederij MSC onlangs een toeristenbootje en de kade in de haven van Venetië heeft geramd.Royal Caribbean: uitblinkerMSC is een bekende naam in de sector, maar het bedrijf is niet beursgenoteerd. Het heeft wel obligaties uitstaan. De langstlopende in Zwitserse frank vervalt op 14 juli 2023 en draagt een coupon van 3 procent. Ze is te koop tegen 103,25 procent, waardoor het rendement terugvalt tot 1,60 procent. Norwegian Cruises, Carnival en Royal Caribbean zijn wel beursgenoteerde aandelen. Royal Caribbean kan de beste beursprestatie voorleggen. Het voorbije jaar steeg de koers met iets meer dan 10 procent. Het aandeel verdubbelde zelfs in waarde in vijf jaar. Met een omzet van ongeveer 12 miljard dollar is Royal Caribbean dubbel zo groot als Norwegian Cruise Line, maar ongeveer half zo groot als Carnival. In termen van koerswinstverhouding (bijna 12) heeft Caribbean de hoogste waardering uit de sector, maar die blijft aanvaardbaar. Dat hoeft niet te verbazen als we er de sterke beursprestatie op naslaan. Dit jaar zal de reder ongeveer 2 miljard dollar nettowinst maken. De verwachtingen voor de volgende jaren zijn hooggespannen. Caribbean hoopt duidelijk op de eerste lijn te staan om te profiteren van de toenemende interesse in luxecruises. De naam laat het misschien niet uitschijnen, maar Caribbean Cruises is ontstaan uit drie Noorse bedrijven. Het is de enige rederij ter wereld die twee eilanden bezit die alleen aangedaan worden door schepen van Caribbean Cruises. Little Stirrup Cay, een eiland op de Bahama's, ten noorden van Nassau, werd door de rederij herdoopt tot CocoCay. Labadee ligt dan weer aan de noordkust van Haïti. Caribbean is niet onbesproken. Eind de jaren negentig werd het schip Sovereign of the Seas betrapt toen het vuile olie in volle zee loosde. Het was blijkbaar geen alleenstaand geval. Ook Carnival is al betrapt op dezelfde praktijken. Bij Caribbean bleek in 2005 plots een passagier te ontbreken op de aanwezigheidslijsten. De arme man was overboord gevallen (of geduwd). In 2014 werden bijna 700 mensen tegelijk ziek op de Explorer of the Seas, een triest record. Enkele jaren eerder kende concurrent Carnival gelijkaardige problemen. Bij hen werden 680 passagiers ziek. Norwegian Cruises: voorbeeldig parcoursNorwegian Cruise Line Holdings Ltd is het kleinste broertje van de beursgenoteerde cruisers. Hij exploiteert de merken Noorse Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises. Het bedrijf bezit slechts zo'n 25 schepen met ongeveer 55.000 bedden. Tegen 2027 worden elf nieuwe schepen ingezet. De rederij kan een voorbeeldig parcours voorleggen. De winst stijgt al jaren gestaag, zonder uitschieters naar boven of naar onder. In 2015 bedroeg de winst per aandeel ongeveer 3 dollar. Tegen 2020 zal dat cijfer verdubbelen. Vorig jaar maakte het bedrijf een omzet van 6 miljard dollar. Tegen volgend jaar zal dat al ongeveer 7,2 miljard dollar zijn. Daar haalt Norwegian iets meer dan 1,1 miljard dollar nettowinst uit. Tegen 2020 moet dat ongeveer 10 procent meer worden. Geen gekke toeren dus, rustige groei. De voorbije twaalf maanden steeg de beurskoers met iets meer dan 10 procent. In vijf jaar dikte de koers met een kleine 60 procent aan. Een belegger die zich daarin kan vinden, heeft aan Norwegian Cruises een prima aandeel. Dividendjagers moeten we teleurstellen, want de rederij keert geen dividend uit. Carnival: fraai dividend Wie uit is op een mooi dividend, kan terecht bij Carnival. Voor dit jaar wordt gerekend op een rendement van 4,5 procent. Dat heeft minder te maken met de sterke resultaten dan met de tegenvallende beurskoers. Die is de voorbije twaalf maanden gezakt met bijna 20 procent. De winst ging lichtjes lager, van 3029 miljoen dollar naar 3009 miljoen dollar. Dat is in absolute cijfers nog altijd drie keer meer dan bij Norwegian. Maar per aandeel komt de winst uit op slechts 4,34 dollar tegen bijna 6 dollar voor Norwegian. Onlangs pakte Carnival uit met een tweede winstwaarschuwing in drie maanden tijd. De redenen zijn de lagere ticketprijzen en een Amerikaans verbod om naar Cuba te reizen. Ook de boekingen in Europa en Azië vallen tegen en dat kan onvoldoende worden gecompenseerd door betere opbrengsten in de Verenigde Staten en Australië. Het aandeel werd fors afgestraft door het onheilsbericht.Net als de andere bedrijven uit de sector, werd ook Carnival verweten de bemanning uit te buiten. Sommigen zouden werken voor een uurloon van nog geen dollar. Om wantoestanden te voorkomen werd een statement 'Moderne Slavernij' uitgevaardigd. Daarin verbinden de bedrijven die het ondertekenen zich ertoe alle mogelijke vormen van uitbuiting te weren.Carnival is een reus in de sector, maar het aandeel presteert zwakker dan dat van de concurrenten. De omzet zal dit jaar om en bij de 21 miljard dollar liggen. Het bedrijf bezit meer dan honderd schepen en opereert onder tien merken, zoals Costa, P&O, Holland America Line en het exclusieve Seabourn. Costa Lines is de zwakste schakel uit de ketting wegens de Cuba-boycot. Carnival stelt 120.000 mensen te werk en vervoert jaarlijks 11,5 miljoen passagiers. Het spreek voor zich dat die heel wat afval produceren. En net zoals alle concurrenten, slooft de directie van Carnival zich uit om het imago van supervervuiler op te poetsen. Zo werd onlangs bekendgemaakt dat hun schepen een kwart minder koolstof uitstoten waardoor ze drie jaar voorsprong hebben op het schema dat ze in 2017 hadden opgesteld. Vorig jaar werd het eerste cruiseschip te water gelaten dat vaart op vloeibaar aardgas (lng). Maar niet alleen de uitstoot van verbrande gassen wordt aangepakt. Carnival doet serieuze inspanningen om zo weinig mogelijk vuiligheid in de zeeën te kieperen, om energie te besparen en om water te zuiveren en te hergebruiken. Carnival heeft een obligatie op de markt gebracht met een looptijd tot 22 februari 2021 en een coupon van 1,625 procent. Die kost vandaag ongeveer 102,7 procent van de nominale waarde. De obligatie is verkrijgbaar in coupures van 100.000 euro. Carnival heeft bij S&P een kredietrating BBB+ en wordt dus tot de relatief veilige beleggingen gerekend. De groep genereert een zeer sterke kasstroom. Het beloont ook regelmatig de aandeelhouders door de inkoop van eigen aandelen (4,4 miljard dollar over de voorbije drie jaar).