De bandenkampioen

De groei van het wereldwijde wagenpark is niet alleen een zegen voor de autobouwers, ook voor de bandenproducenten. De grootste ter wereld, met activiteiten in 170 landen en 14,6% wereldmarktaandeel, is Michelin (75,6 EUR; NYSE Euronext Parijs, ticker ML; 14,2 miljard EUR beurskapitalisatie; ISIN-code FR0000121261). We zijn vooral gecharmeerd door de groeidynamiek en strategie op lange termijn. Vooreerst is Michelin, opgericht in 1889, natuurlijk wel een ronkende naam in de automobielindustrie, met een wereldberoemde mascotte. Vorig jaar werden 166 miljoen banden geproduceerd in 69 fabrieken verspreid over 18 landen en in 170 landen verkocht. Met het merk Michelin als wereldwijd ‘premium’merk. Voor sportwagens en SUV’s is er het specifieke merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn verder Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Een cruciaal element in de strategie is die merken versterken door betrouwbaarheid en een koploper in technologie en innovatie te zijn. Zo verwerft de groep een competitief voordeel en neemt de trouw van de consument toe. Om dat leiderschap te houden, werd vorig jaar 622 miljoen EUR geïnvesteerd in onderzoek & ontwikkeling (ten opzichte van 545 miljoen EUR in 2010). In het verlengde daarvan ligt het grote aandachtspunt in de strategie op het leiderschap in ‘gespecialiseerde banden’. In 2012 goed voor 17% van de groepsomzet en 39% van de bedrijfswinst. De specialisaties waarop Michelin inzet en prat gaat, zijn de banden voor mijnbouw-, landbouwvoertuigen en vliegtuigen. Minstens even essentieel is vanzelfsprekend maximaal profiteren van de groei in de opkomende landen. Vorig jaar werd al 32% van het zakencijfer in de groeilanden gehaald. Tegen 2020 moet dit cijfer tot minstens 45% zijn opgekrikt. Vorig jaar gingen in de BRIC-landen al 2 nieuwe fabrieken open (Pau Brasil en Shenyang 2). Dit jaar start de fabriek van Chennai in India. Totale investering in de 3 nieuwe fabrieken: 2,75 miljard EUR. De ‘mature’ westerse markten, waar we over een vervangingsmarkt spreken, worden natuurlijk niet verwaarloosd. Daarvoor blijven ze te belangrijk. De klemtoon ligt hier op steeds grotere en steeds meer gespecialiseerde fabrieken die steeds efficiënter moet gaan werken, zodat een robuuste, winstgevende productie gegarandeerd blijft. Tussen 2012 en 2016 is het objectief om voor 1 miljard EUR aan competiviteitsverbeteringen te realiseren. Een van de onbetwistbaar sterke punten van de onderneming is en blijft de zeer solide balans. Vorig jaar werd de kaap gerond van meer dan 1 miljard EUR vrije kasstroom zodat de afgelopen 5 jaar Michelin al voor 428 miljoen EUR kon herinvesteren in Michelin-aandelen. De koers kwam wel wat onder druk na de halfjaarcijfers, maar die voldeden toch wel aan de verwachtingen, ondanks de lagere omzet. Impressionant was de verdere toename van de vrije kasstroom tot 147 miljoen EUR, daar waar die in de eerste jaarhelft doorgaans negatief is. De koers mag dan al sterk gepresteerd hebben de afgelopen maanden, duur is het aandeel nog allerminst tegen 9 keer de verwachte winst, 0,6 keer de omzet en een verwachte ratio ondernemingswaarde(ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) van 5,5. Het advies verhogen we dan ook naar ‘koopwaardig’ (rating 1C), met een opname in de ‘Inside Selectie’. Voor de voorbeeldportefeuille willen we dat er nog enkele euro’s van de koers gaan na de stevige koersprestatie van de jongste maanden. Daar leggen we dus een lagere aankooplimiet.

Koopwaardig

Partner Content