Het was enkele maanden wachten op nieuws over het herfinancieringsplan van het noodlijdende Nyrstar. De winstwaarschuwing van 20 september 2018, nauwelijks enkele weken na een relatief optimistische boodschap in het halfjaarrapport, knakte het broze beleggersvertrouwen definitief. De melding eind november dat Nyrstar aan een nieuwe handelskredietfaciliteit van liefst 650 miljoen dollar werkte met zijn hoofdaandeelhouder Trafigura, bewees dat het water aan de lippen stond. Die noodkredietlijn werd in december opgestart en was op 15 februari bijna volledig (voor 615 miljoen dollar) opgenomen.
...

Het was enkele maanden wachten op nieuws over het herfinancieringsplan van het noodlijdende Nyrstar. De winstwaarschuwing van 20 september 2018, nauwelijks enkele weken na een relatief optimistische boodschap in het halfjaarrapport, knakte het broze beleggersvertrouwen definitief. De melding eind november dat Nyrstar aan een nieuwe handelskredietfaciliteit van liefst 650 miljoen dollar werkte met zijn hoofdaandeelhouder Trafigura, bewees dat het water aan de lippen stond. Die noodkredietlijn werd in december opgestart en was op 15 februari bijna volledig (voor 615 miljoen dollar) opgenomen. De totale brutoschuld steeg van 1,2 miljard euro eind september tot 1,59 miljard op 15 februari. Inclusief vooruitbetalingen voor zinkleveringen, eeuwigdurende obligaties, factoring en handelskredieten steeg de brutoschuld over die periode van 2,51 miljard euro tot 2,9 miljard. Gezien de hoge betrokkenheid van Trafigura was een oplossing zonder de Nederlandse grondstoffenhandelaar onmogelijk. In het herfinancieringsplan neemt Trafigura de controle volledig over. De bedoeling is alle bedrijfsactiva te verkopen aan een nieuwe Britse onderneming (Newco), waarvan Trafigura 98 procent van de aandelen in handen zal hebben. De overige 2 procent gaat naar de bestaande aandeelhouders. Het huidige Nyrstar blijft als holdingbedrijf bestaan met als enige actief de deelname in Newco. In ruil voorziet Trafigura tot 30 augustus (de vervaldatum van het herfinancieringsplan) een nieuwe overbruggingsfinanciering van 250 miljoen dollar. Trafigura sloot daarvoor een overeenkomst met alle betrokken partijen. Het plan behoeft op basis van de Britse vennootschapswetgeving geen goedkeuring van de bestaande aandeelhouders, maar dwingt Trafigura ook niet tot een bod op de overige uitstaande aandelen. Wel noodzakelijk is dat tegen 29 april de schuldeisers van minstens 75 procent van de waarde van de openstaande obligaties, kredietfaciliteiten en voorafbetalingen zich akkoord verklaren met de voorwaarden van het plan. Zonder akkoord dreigt het faillissement. Tot nog toe ondertekenden schuldeisers van 44,8 procent van de obligaties het akkoord, naast het comité van de betrokken banken. De obligatiehouders verliezen circa 40 procent van het ingezette kapitaal. Uit de voorlopige cijfers over 2018 blijkt dat de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) op jaarbasis 117 miljoen euro bedroeg. In 2017 lag dat cijfer nog op 205 miljoen euro, en na negen maanden bedroeg de rebitda 134 miljoen euro. Het vierde kwartaal was dus heel zwak. Bovendien gaat Nyrstar voor 2019 uit van een negatieve kasstroom voor intrestbetalingen van 297 miljoen euro. Ondanks de enorme waardevernietiging van de jongste jaren zit er voor de bestaande aandeelhouders weinig anders op dan de bittere pil door te slikken en alsnog te verkopen (rating 3C).HEBT U OOK EEN BELEGGINGSVRAAG?Elke week behandelen we een actuele vraag van een abonnee. Hebt u ook een beleggingsvraag? Mail die dan naar insidebeleggen@roularta.be. Misschien leest u hier dan het antwoord.