Ook groeibedrijven krijgen door de jaren af te rekenen met een consolidatiefase, waarin de groei veel minder is dan verhoopt of zelfs volledig wegvalt. De Franse groep SEB is in dat geval. In januari 2011 waren beleggers nog bereid meer dan 80 EUR voor een aandeel te betalen. Dezer dagen is dat minder dan 60 EUR. Het aandeel presteerde de voorbije drie jaar dan ook 35% onder de CAC40-index. Drie jaar geleden was dat nauwelijks denkbaar. SEB is de grootste speler ter wereld in kleine huishoudtoestellen zoals mixers, blenders, friteuses, inductieplaten, barbecues, espressotoestellen, wafelijzers, maar ook potten en pannen, kleine ep...

Ook groeibedrijven krijgen door de jaren af te rekenen met een consolidatiefase, waarin de groei veel minder is dan verhoopt of zelfs volledig wegvalt. De Franse groep SEB is in dat geval. In januari 2011 waren beleggers nog bereid meer dan 80 EUR voor een aandeel te betalen. Dezer dagen is dat minder dan 60 EUR. Het aandeel presteerde de voorbije drie jaar dan ook 35% onder de CAC40-index. Drie jaar geleden was dat nauwelijks denkbaar. SEB is de grootste speler ter wereld in kleine huishoudtoestellen zoals mixers, blenders, friteuses, inductieplaten, barbecues, espressotoestellen, wafelijzers, maar ook potten en pannen, kleine epileertoestellen, stofzuigers en ventilatoren. Wereldwijd bekende merken in de portfolio van de groep zijn Krups, Lagostina, Moulinex, Rowenta en Tefal. In België en Frankrijk komen daar nog Seb en Calor bij.De groei van SEB steunt op drie pijlers. De eerste is de merkenpolitiek met een zeer uitgebreid gamma van huishoudapparaten. SEB verkoopt jaarlijks meer dan 200 miljoen producten en haalt groepsomzet van afgerond 4 miljard EUR. Ten tweede is er de internationalisering. Vorig jaar kwam iets meer dan de helft van de omzet uit de opkomende landen (53%). Dat kwam deels door de overname van de Chinese marktleider Supor een vijftal jaren geleden. De geografische spreiding was eind vorig jaar: West-Europa 36% (16% Frankrijk), Noord-Amerika 11%, Centraal- en Oost-Europa (inclusief Rusland) 17%, Zuid-Amerika 10% en Azië 26%. Innovatie is de derde pijler. Het management is ervan overtuigd dat het verschil in verkoop mee wordt gemaakt door zeer regelmatig nieuwe en verbeterde producten op de markt te brengen. De cijfers voor 2013 werden nog niet vrijgegeven, maar in 2012 lanceerde de groep het recordaantal van 338 nieuwe modellen. Dat is er bijna één per dag.Aarzelende consumentOndanks die sterke merken, het ruime productenaanbod, de internationalisering en het innovatiebeleid stokt de groei de jongste jaren. Voor de jaarresultaten is het nog wachten tot eind februari, maar de omzetgroei bedroeg vorig jaar 2,5% (van 4,06 naar 4,16 miljard EUR). 2012 gaf maar een bescheiden groei ten opzichte van 2011 (3,96 miljard EUR omzet). Een eerste oorzaak zijn de wisselkoerseffecten. Vorig jaar bedroeg de omzetgroei bij constante wisselkoersen niet 2,5, maar 5,4% of ruim het dubbele. Dat sterke euro-effect speelt vooral voor Zuid-Amerika (+6,5% bij constante wisselkoersen, tegenover -5,5% inclusief wisselkoersbewegingen) en Centraal- en Oost-Europa (+0,7 versus -2,7%). Maar daarnaast speelt ook de vertraging van de wereldeconomie en in het bijzonder de economische stilstand in West-Europa de groep parten. Vooral de ontwikkeling in Frankrijk vorig jaar was zeer zwak: 3,3% omzetdaling vorig jaar door de erg aarzelende Franse consument. ConclusieWe zijn van oordeel dat SEB de juiste groeistrategie hanteert, ondanks de mindere periode waarmee ze de jongste jaren moeten omgaan. Tegen 13 keer de verwachte winst en 7 keer de verwachte ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aspect groei grotendeels uit de waardering verdwenen. Vandaar de adviesverhoging. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1B