Softimat en Associated British Foods

Ik heb nog aandelen van Softimat. De koers viel in 2014 behoorlijk terug. Loont het de moeite om mijn aandelen te houden?

Het aandeel van Softimat, het vroegere Systemat dat noteert op Alternext, staat sinds vorige zomer onder druk. De naamsverandering gebeurde in 2010, nadat de infrastructuurdivisie van de leverancier van IT-producten en -diensten aan het management werd verkocht. Sindsdien werden de nog resterende activiteiten in IT verkocht, waardoor de enige overgebleven activiteit bestaat uit kantoorverhuur. In 2013 werd Softimat Fund opgericht, een dochterbedrijf dat residentieel vastgoed ontwikkelt. In 2010, 2011 en 2012 werden de aandeelhouders verwend met een kapitaalvermindering van 1 EUR per aandeel. In 2013 halveerde die vergoeding al naar 0,5 EUR per aandeel. De aankondiging – hoewel niet helemaal onverwacht – van de volledige schrapping van een uitkering in 2014 bezorgde de aandeelhouders een koude douche.

De inkomsten uit de verhuur van negen gebouwen, verspreid over België, Luxemburg en Frankrijk, daalden de jongste jaren na het verlies van twee klanten. Daardoor is de bezettingsgraad gedaald naar 73%. De kantoren zijn nog altijd niet opnieuw verhuurd (leeg sinds april 2013). Bovendien ontstond een juridisch geschil met een van de vertrekkende verhuurders over renovatiekosten (830.000 EUR). In maart 2016 vervalt het verhuurcontract met het nieuwe Systemat voor de bedrijfsgebouwen in het Waals-Brabantse Lasne. Dat contract is cruciaal, want jaarlijks goed voor 1,05 miljoen EUR huurinkomsten, op een totaal van 1,8 miljoen EUR in 2013. Een heronderhandeling, met neerwaartse bijstelling van de huur, valt niet uit te sluiten.

De investeringen van het Softimat fund vergen intussen heel wat middelen. Er wordt geïnvesteerd in topprojecten in Brussel, waarbij de eerste (Archimede, 12 appartementen; en Elise, 5 appartementen) klaar zijn voor verkoop. De kaspositie liep tussen juni 2013 en juni 2014 (laatst beschikbare informatie) terug van 6,3 miljoen EUR naar 2 miljoen EUR. Het bedrijf boekte in de eerste jaarhelft van 2014 een negatief bedrijfs- en nettoresultaat van respectievelijk -153.000 EUR en -11.000 EUR.

Het aandeel oogt tegen 0,7 keer de boekwaarde heel goedkoop, maar de geschetste onzekerheden over de kantoorverhuur en het al dan niet succesvol in de markt zetten van de eerste residentiële projecten, gekoppeld aan een relatief hoge kostenstructuur, weerhouden ons van een koopadvies. Verkopen zouden we tegen de huidige lage koers echter niet doen. Vandaar de bevestiging van het advies ‘houden’ (rating 2A).

Ik overweeg aandelen van AB Foods te kopen. Is dit een goed idee in de huidige economische context?

Associated British Foods (AB Foods) is een groot Brits bedrijf (beurskapitalisatie van 24,7 miljard Britse Pond, GBP) dat internationaal actief is in voeding en retail. AB Foods behaalde in het boekjaar 2014 (afsluitdatum 13 september 2014) een omzet van 12,9 miljard GBP, tegenover 13,3 miljard GBP in 2013 (-2,8%). De drie afdelingen die het gros van de bedrijfswinst (ebit) van 1,16 miljard GBP (-1,4%) aanleverden zijn: levensmiddelen (3,3 miljard GBP omzet, 269 miljoen GBP ebit, met onder meer thee, cacaopoeder en bakproducten), suiker (2,1 miljard GBP omzet, 189 miljoen GBP ebit) en vooral retail (5 miljard GBP omzet, 662 miljoen GBP ebit, met kroonjuweel Primark).

AB Foods maakte de jongste jaren furore door het enorme succes van de retailketen Primark. De prijsbewuste consument is duidelijk fan van het goedkope, maar toch modieuze assortiment en de keten kent een snelle groei. Primark heeft momenteel 287 winkels, verspreid over het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk en Frankrijk. Het voorziet nog jaren van verdere uitbreidingen, in Europa, maar vanaf eind 2015 ook in de Verenigde Staten.

Ondanks het sterke groeiverhaal van Primark, dat tijdens de eerste zestien weken van het boekjaar 2015 (periode tot 3 januari) een omzetstijging met 12% realiseerde, verwacht AB Foods in 2015 geen winstgroei. Dat heeft te maken met de moeilijkheden in de suikerbusiness, in 2013 nog goed voor 36,8% van de groeps-ebit, een percentage dat in 2014 terugviel naar 16,3%. Een wereldwijd overaanbod en de plannen voor een meer vrijgemaakte marktwerking van de Europese suikermarkt vanaf 2017 wegen op de suikerprijs. AB Foods werkt echter aan de kostenstructuur en verwacht beterschap vanaf 2016.

Het aandeel van AB Foods verdrievoudigde sinds 2011 onder impuls van het succes van Primark. De winst steeg over diezelfde periode met 50% en bijgevolg nam de waardering (29,2 keer de verwachte winst 2015) fors toe. Om de markt positief te verrassen, zal vooral de suikerdivisie beter dan verwacht moeten presteren. We vinden AB Foods momenteel te duur, al mogen bestaande posities behouden blijven. Inspelen op een herstel van de suikermarkt zouden we doen via een aankoop van Südzucker, dat op het laagste peil sinds 2008 noteert.

Partner Content