In China alleen al zouden er in 2020 2,5 miljoen dollarmiljonairs moeten zijn. Dat is 1,2 miljoen meer dan in 2011 of haast een verdubbeling dus. Dit terwijl er naar schatting in de westerse wereld (VS, Japan, Duitsland, Verenigd Koninkrijk...) in 2011 zowat 28 miljoen miljonairs waren. Maar in de rest van de emerging markets stellen we ook een sterke groei vast. Enkele voorbeelden zijn Brazilië, waar het aantal miljonairs in 9 jaar tijd zou toenemen van 300.000 naar 1 miljoen. In Rusland zouden we evolueren van 375.000 naar 1,2 miljoen en in India van 300.000 naar afgerond 700.000. En dan vermelden we nog niet Turkije, Indones...

In China alleen al zouden er in 2020 2,5 miljoen dollarmiljonairs moeten zijn. Dat is 1,2 miljoen meer dan in 2011 of haast een verdubbeling dus. Dit terwijl er naar schatting in de westerse wereld (VS, Japan, Duitsland, Verenigd Koninkrijk...) in 2011 zowat 28 miljoen miljonairs waren. Maar in de rest van de emerging markets stellen we ook een sterke groei vast. Enkele voorbeelden zijn Brazilië, waar het aantal miljonairs in 9 jaar tijd zou toenemen van 300.000 naar 1 miljoen. In Rusland zouden we evolueren van 375.000 naar 1,2 miljoen en in India van 300.000 naar afgerond 700.000. En dan vermelden we nog niet Turkije, Indonesië... Het aantal miljonairs is natuurlijk maar één, maar wel een treffende manier om de toenemende welvaart te illustreren. Daarachter zit die hele dynamiek van de opkomende middenklasse, die steeds producten en diensten willen consumeren. Maar die (luxe)goederen moeten natuurlijk nog bij de gretige Chinese, Braziliaanse, Russische...consumenten geraken. De wereldhandel floreerde het afgelopen decennium als zelden of nooit tevoren. Het gemiddelde groeiritme van 5% per jaar is zelden of nooit eerder gezien. Voor dit jaar zijn de verwachtingen wat getemperd met een groei van 3 à 3,5%. MammoetschepenEen prachtige illustratie van de opkomst van de groeilanden en daaraan gekoppelde, enorme groei van de wereldhandel is de enorme vlucht die de containerhandel heeft genomen de voorbije decennia en in het bijzonder het afgelopen decennium. Een containerschip wordt gebruikt om het grootste deel van de stukgoederen over de wereldzeeën te vervoeren. Het eerste containerschip, de Clifford J. Rogers, dateert van 1955. De introductie van de container betekent een forse vooruitgang voor de efficiëntie van het vervoer van goederen over zee, maar ook over land. De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU of voluit Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent van het aantal standaardcontainers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. In februari 2011 plaatste APM-Maersk, de grootste rederij ter wereld van containerschepen, een order voor 10 mega-containerschepen. In juni 2013 werd het eerste in de vaart genomen. De Maersk Mc Kinney Möller is liefst 400 meter lang, 59 meter breed, 73 meter hoog met een maximale diepgang van 16 meter. Het is het eerste van de 'Triple E Klasse' van 18.270 TEU. Dit mammoetschip kan dus in één keer meer dan 18.000 containers over de oceanen vervoeren. Een kwarteeuw geleden konden de grootste containerschepen iets meer dan 1000 containers vervoeren. Rond de eeuwwisseling waren er dan al 3000 en in 2008 werd de kaap van 10.000 gerond. Vijf jaar later stevenen we met rassen schreden op 20.000 af.Dat stelt ook een enorme uitdaging aan de haveninfrastructuur. Want mammoetschepen die nergens een haven kunnen invaren, zijn natuurlijk waardeloos. Die evolutie heeft natuurlijk ook de baggersector geen windeieren gelegd. Een sector waar de 'Lage Landen' nog de scepter zwaait. Boskalis is de grootste baggergroep ter wereld, maar was geen beursster de jongste jaren. De halfjaarresultaten geven echter aan dat dit de komende jaren weer anders kan zijn (zie 'Flash' p.8).