Om het met een woordspeling te zeggen: Swatch Group is een naam als een klok in de internationale horlogewereld. Iedereen kent de Swatch-uurwerken, veruit de populairste plastic horloges ter wereld, maar ze vormen maar een onderdeel van de groep. Swatch Group staat voor maar liefst achttien merken in horloges en juwelen, exclusieve verkooppunten als Tourbillon en Hour Passion, naast de productie en de verkoop van horlogeonderdelen en elektronische componenten.
...

Om het met een woordspeling te zeggen: Swatch Group is een naam als een klok in de internationale horlogewereld. Iedereen kent de Swatch-uurwerken, veruit de populairste plastic horloges ter wereld, maar ze vormen maar een onderdeel van de groep. Swatch Group staat voor maar liefst achttien merken in horloges en juwelen, exclusieve verkooppunten als Tourbillon en Hour Passion, naast de productie en de verkoop van horlogeonderdelen en elektronische componenten. Zeven van de achttien merken zitten in het prestigieuze, exclusieve topsegment van de markt, met namen als Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot en Omega. Al die merken halen hun prestige uit hun unieke geschiedenis, die soms teruggaat tot de achttiende eeuw. In het hoge segment zitten Longines, Rado en Union Glashütte. Terwijl in het topsegment enkel Omega bij een wat bredere publieke bekendheid heeft, zijn ook Longines en Rado merken die van wereldwijde reputatie genieten.In het middensegment kan de groep ook een heel gamma aanbieden, met Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton en Calvin Klein-horloges en -juwelen. Naast Swatch zelf heeft de groep in het basissegment ook Flik Flak, een specifiek merk voor kinderen, zodat de groep niet alleen voor alle inkomensklassen, maar ook voor alle leeftijdscategorieën een aanbod heeft.Swatch Group is sinds 1998 de nieuwe benaming van SMH (Swiss Corporation for Microelectronics en Watchmaking Industries), dat op zijn beurt het resultaat was van de fusie uit 1983 van de toen belangrijkste Zwitserse horlogemakers ASUAG en SSIH. Dat jaar was ook het jaar dat het Swatch-horloge boven de doopvont werd gehouden. De fusie kwam er uit pure noodzaak. De Zwitserse horloge-industrie ging door een diep dal, omdat ze geen antwoord had op de opkomst van de Japanse horlogemerken met hun massaproductie van horloges met digitale cijfers. De goedkope, plastic Swatch-horloge bleek de oplossing uit de crisis, die werd bedacht door Nicolas G. Hayek. Hij zorgde niet alleen voor de fusie tot SMH, maar voor de redding van de Zwitserse horloge-industrie met een product dat haaks stond op de traditie. De volgende generatie van de Hayek-familie heeft intussen de fakkel overgenomen en de groep groeide de voorbije decennia uit tot een succesverhaal. Daarbij werd ze uiteraard geholpen door de forse groei in de opkomende landen en de hunker naar westerse luxeproducten bij de nieuwe rijken. Vorig jaar werd 55% van de groepsomzet in Azië gerealiseerd, tegenover 34% in Europa. Regelmatig wordt ook een nieuw merk aan de portefeuille toegevoegd (vorig jaar was dat Harry Winston). Het familiaal karakter blijkt ook uit het feit dat de groep beschikt over een nettokaspositie van meer dan 1 miljard Zwitserse frank (CHF), of circa 35 CHF per aandeel. Mede door de sterke CHF bleven de omzet en de winst in de eerste jaarhelft onder de gemiddelden van de voorbije jaren. Vooral op de winstdaling had de markt niet gerekend, al blijft het bedrijf een gezonde ebit-marge van 20,2% hebben. De voorbije negen maanden is de koers met zowat 20% teruggevallen. Mede hierdoor behoort Swatch Group tot de goedkoopste Europese luxegroepen, met een verwachte koers-winstverhouding van 16 en minder dan 10 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). ConclusieWe starten de opvolging van Swatch Group met een positief advies op basis van een korting van 18% op de gemiddelde waardering van de Europese luxegroepen, ondanks een vergelijkbare verwachte groei de komende jaren en een stevige financiële positie. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A