We willen opnieuw de aandacht vestigen op de Zwitserse gewasbeschermingskampioen Syngenta (360 CHF; beurs van Zürich met tickersymbool SYNN of op NYSE met ticker SYT; ISIN-code CH0011037469). Het aandeel is nooit echt uit onze aandacht verdwenen, maar het was al geleden sinds het onverwachte bod op Devgen - een van de grootste deals uit de geschiedenis van de Zwitserse landbouwreus - dat we nog over het aandeel hebben bericht. Syngenta is ontstaan in 2000, na de beslissing van de farmareuzen Novartis en AstraZeneca om hun agribusinessactiviteiten samen te voegen. De Zwitsers hanteren geregeld treffende slogans om de landbouwproblematiek samen te vatten, zoals 'We need to do more from less' ('we moeten meer doen met minder') ...

We willen opnieuw de aandacht vestigen op de Zwitserse gewasbeschermingskampioen Syngenta (360 CHF; beurs van Zürich met tickersymbool SYNN of op NYSE met ticker SYT; ISIN-code CH0011037469). Het aandeel is nooit echt uit onze aandacht verdwenen, maar het was al geleden sinds het onverwachte bod op Devgen - een van de grootste deals uit de geschiedenis van de Zwitserse landbouwreus - dat we nog over het aandeel hebben bericht. Syngenta is ontstaan in 2000, na de beslissing van de farmareuzen Novartis en AstraZeneca om hun agribusinessactiviteiten samen te voegen. De Zwitsers hanteren geregeld treffende slogans om de landbouwproblematiek samen te vatten, zoals 'We need to do more from less' ('we moeten meer doen met minder') en 'More food from less land' ('meer voedsel van minder land'). De jongste slogan luidt: 'Bringing plant potential to life' ('we brengen het potentieel van het gewas tot leven'). Syngenta is internationaal de uitdager van Monsanto. Terwijl de Amerikanen het marktleiderschap hebben in zaden, is Syngenta de wereldwijde nummer één in gewasbescherming (2,3 miljard USD omzet in het derde kwartaal van 2013; 79% van de groepsomzet), met een rist selectieve en niet-selectieve herbiciden (gewasbeschermingsmiddelen tegen onkruid), fungiciden (middelen tegen schimmelziekten) en insecticiden (middelen tegen insecten). Syngenta staat heel sterk in Zuid-Amerika, dat wordt beschouwd als het meest beloftevolle continent voor de toekomstige landbouwproductie, met als belangrijkste landen Brazilië en Argentinië. In Zuid-Amerika heeft Syngenta in het derde kwartaal een groei van 11% gerealiseerd (zelfs 17% zonder wisselkoerseffecten), een sterk begin van het oogstseizoen. Daarmee wordt het groeiritme van de voorbije vijf jaar (+16% gemiddeld) gehandhaafd. In Azië en Oceanië is de groei ook stevig, maar gematigder (2% in derde trimester, +9% zonder wisselkoerseffecten en +10% gemiddeld over de voorbije vijf jaar). In de meeste gewassen is Syngenta de nummer één of twee van de wereld, met sterke groeiers zoals Durivo (verkopen +70% in Brazilië en verdrievoudigd in de VS), Seguris (verkopen verdrievoudigd), Vibrance (nu ook goedkeuring in VS voor dertig gewassen) en Elatus. De nieuwe producten die de voorbije vijf jaar op de markt kwamen, haalden dit jaar na negen maanden al een verkoopcijfer in de buurt van 400 miljoen USD, terwijl die in 2009 amper 20 miljoen USD bedroegen. In zaden draait het in de eerste plaats om mais en sojabonen. Syngenta had de voorbije jaren flink wat succes met de verkoop van triple-stackedmais, een combinatie van genetisch gemodificeerd mais met een ingebouwde resistentie tegen twee belangrijke onkruidverdelgers. Het afgelopen decennium boekte Syngenta in de zadenbusiness een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 15%. CEO Michael Mack bevestigde al enkele keren zijn ambitie om tegen 2020 een jaaromzet van 20 miljard USD in gewasbescherming en zaden (13,4 miljard in 2012) te realiseren. Met een verwachte winst van 21 USD (20 CHF) per aandeel voor dit jaar en 24,5 USD (22,8 CHF) voor volgend jaar betalen beleggers nu ruim 18 en 16 keer de verwachte winst voor dit en volgend jaar. De verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2014 bedraagt 11. Dat zijn meer dan gemiddelde waarderingen, maar de perspectieven zijn ook een hoop rooskleuriger op langere termijn. Het aandeel heeft het voorbije jaar niets gepresteerd en is daardoor weer aantrekkelijk geworden. We verhogen dan ook het advies naar 'koopwaardig' (rating 1B) en nemen het aandeel op in de 'Inside Selectie' als eerste reserve voor het thema landbouw in de voorbeeldportefeuille.