Telecomaandelen wekken bij beleggers doorgaans geen aangename herinneringen op. Maar de telecommunicatiesector groeit in de opkomende landen wel nog spectaculair. De groeiende middenklasse verandert het consumptiepatroon in die regio's sterk. Tegen 2030 behoort maar liefst 60% van de wereldbevolking tot de middenklasse, meer dan het dubbele van 2010 (27%). Wie kijkt naar de opkomende middenklasse, waarvan het jaarlijks geconsumeerde bedrag toeneemt van 7000 naar 9000 USD (de echte fase van versnelling in de consumptie), s...

Telecomaandelen wekken bij beleggers doorgaans geen aangename herinneringen op. Maar de telecommunicatiesector groeit in de opkomende landen wel nog spectaculair. De groeiende middenklasse verandert het consumptiepatroon in die regio's sterk. Tegen 2030 behoort maar liefst 60% van de wereldbevolking tot de middenklasse, meer dan het dubbele van 2010 (27%). Wie kijkt naar de opkomende middenklasse, waarvan het jaarlijks geconsumeerde bedrag toeneemt van 7000 naar 9000 USD (de echte fase van versnelling in de consumptie), stelt vast dat communicatie met 10,2% de grootste toename kent, gevolgd door transport (9,5%), opvoeding (8%), ontspanning (7,4%), huishoudinrichting (6,8%), bank- en verzekeringsproducten (6,1%) en gezondheidszorg (6,0%).Veel opkomende landen hebben het stadium van de vaste telefonie overgeslagen en zijn meteen op de golf van de mobiele telefonie en internet gesprongen. In zijn recente rapport Future State 2030 pronostikeert het consultancybureau KPMG dat tegen 2030 drie kwart van de wereldbevolking een mobilofoon zal bezitten. KPMG meent dan ook dat in sommige groeilanden meer mensen over een gsm zullen beschikken dan over een bankrekening, of zelfs over elektriciteit en drinkbaar water. Tegen 2030 heeft de helft van de wereldbevolking toegang tot internet, tegenover een derde vandaag.Noorse topperNaar schatting zullen in de periode 2010-2015 - waar we middenin zitten - ongeveer 700 miljoen Aziaten starten met het gebruik van mobiele telefonie en internet. Maar uit een rapport van het consultancy- en analysebureau Nielsen blijkt dat er grote verschillen zijn van land tot land. Sommige sterk ontwikkelde Aziatische landen hebben zelfs een hogere penetratiegraad van smartphones op het totale aantal mobiele telefoons dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten en veel West-Europese landen. We spreken dan over Hongkong, Singapore (allebei 87%) en Maleisië (80%), tegenover 72% in het Verenigd Koninkrijk, 65% in Frankrijk en 60% in de Verenigde Staten.China heeft in dat domein ook een spectaculaire evolutie doorgemaakt, met 71% smartphones op het totale aantal mobiele telefoontoestellen. Veel groter is het groeipotentieel in landen zoals Thailand (49%), maar vooral in zeer sterk bevolkte landen als Indonesië (23%), India (18%) en de Filippijnen (15%).Om die reden komen we nog eens terug op een Europees telecombedrijf dat tijdig - met een investering in Azië in 1997 - de stap naar de groeilanden heeft gezet en vandaag nog redelijk geprijsd is: het Noorse Telenor. Het bedrijf maakte vorige week de cijfers voor het boekjaar 2013 bekend, die we uitvoerig bespreken in de rubriek 'Flash'.