Het aandeel van Tesla, de producent van elektrische voertuigen, noteert 8% hoger dan bij de start van 2015, maar heeft er dit jaar wel al een erg volatiel parcours opzitten. De kwartaalcijfers deden het aandeel in eerste instantie geen goed. De verkoopprognoses voor dit jaar werden verlaagd, terwijl de dure dollar (USD) het bedrijf parten speelt. Daarnaast is een kapitaaloperatie onvermijdelijk om de groeiambitie waar te maken, waardoor bestaande aandeelhouders hun belang zullen zien verwateren. Ten slotte is er de torenhoge waardering. De jongste weken surft Tesla opnieuw mee op een golf van beursoptimisme, maar we denken dat dit herstel niet fundamenteel verantwoord is.
...

Het aandeel van Tesla, de producent van elektrische voertuigen, noteert 8% hoger dan bij de start van 2015, maar heeft er dit jaar wel al een erg volatiel parcours opzitten. De kwartaalcijfers deden het aandeel in eerste instantie geen goed. De verkoopprognoses voor dit jaar werden verlaagd, terwijl de dure dollar (USD) het bedrijf parten speelt. Daarnaast is een kapitaaloperatie onvermijdelijk om de groeiambitie waar te maken, waardoor bestaande aandeelhouders hun belang zullen zien verwateren. Ten slotte is er de torenhoge waardering. De jongste weken surft Tesla opnieuw mee op een golf van beursoptimisme, maar we denken dat dit herstel niet fundamenteel verantwoord is.Slechts twee modellenDit boekjaar zal de omzet van Tesla op ongeveer 5,4 miljard USD uitkomen, ongeveer de helft meer dan in 2014. Voor volgend jaar bedraagt de consensusverwachting 8,8 miljard USD. Sinds de Model X op de markt is, heeft Tesla voor het eerst twee modellen in het gamma. De introductie van de Model X werd echter verschillende keren uitgesteld en de eerdere productieprognoses zullen dit jaar niet worden waargemaakt. Door de vrij ingewikkelde assemblage zijn er problemen met de aanlevering van een aantal onderdelen. Dit jaar zal Tesla tussen 50.000 en 52.000 wagens aan de klanten uitleveren. Eerder werd een cijfer tot 55.000 vooropgesteld. Het gaat daarbij vooral om de Model S en slechts in heel geringe mate de nieuwe Model X, waarvan de productie pas in het eerste kwartaal van volgend jaar op kruissnelheid komt. De introductie van de Model X zal de komende kwartalen ook op de marges wegen. Tesla mikt voor volgend jaar op een productiecijfer van 1600 tot 1800 wagens per week, wat de output in 2016 op 80.000 tot 90.000 wagens moet brengen. Het potentieel van de andere activiteiten van de groep (opslag van elektriciteit) zal zich pas op lange termijn realiseren.VerlieslatendTussen juli en september boekte Tesla een hoger dan verwacht verlies van 0,58 USD per aandeel. Daarvan was ongeveer een kwart toe te schrijven aan de negatieve wisselkoersevolutie. De Amerikaanse markt blijft nog steeds veruit de belangrijkste voor Tesla, maar ook Europa en Azië groeien sterk. Het boekjaar 2015 wordt zeker nog met verlies afgesloten. Op het einde van het derde kwartaal had Tesla 1,3 miljard USD aan cash op de balans. Zowel de operationele als de vrije kasstroom zijn op dit moment nog negatief. In het derde kwartaal ging het om respectievelijk 203 miljoen USD en 596 miljoen USD. De prognose voor de kapitaaluitgaven werd bovendien verhoogd van 1,5 naar 1,7 miljard USD. Tesla wil een aantal onderdelen zelf produceren en zal ook extra investeren in de zogenoemde Gigafactory (batterijen). Voor de komende vijf jaar worden de kapitaaluitgaven op minimaal 10 miljard USD geschat. Gezien de negatieve kasstromen zal Tesla zich bijgevolg op de kapitaalmarkt moeten begeven. Op dit moment bedraagt de beurswaarde van Tesla ongeveer 6 keer de verwachte omzet.Meerdere mogelijkhedenInspelen op een koersdaling van Tesla kan uiteraard ook via opties, maar in deze rubriek bekijken we de mogelijkheden bij de hefboomproducten. Zowel BNP Paribas Markets als ING bieden producten aan met Tesla als onderliggende waarde. In het gamma van BNP Paribas Markets zitten vijf turbo's short met hefbomen die uiteenlopen van 2 tot 8,4. De spread of het verschil tussen bied- en laatkoers bedraagt 3 tot 6 eurocent naargelang de handelsuren van de Nasdaq en Eurnonext met elkaar overlappen. Bij de vier sprinters short die ING aanbiedt, bedraagt de spread buiten de handelsuren van Tesla op de Amerikaanse beurs zelfs 30 eurocent. Dat maakt die producten vooral bij lage nominale koersen relatief gezien minder aantrekkelijk. De spread daalt wel naar 5 eurocent tijdens de uren dat Tesla op de Nasdaq wordt verhandeld.Tesla turbo Short (laag risico)Isin-code : NL0011258835Munt : EURFinancieringsniveau : 353,23Referentieprijs : 237,43Stoploss : 318,1Hefboom : 2,06Koers : 10,88/10,91Deze turbo short van BNP Paribas Markets is de meest defensieve uit het aanbod, waarbij de stoploss 34% boven de actuele referentiekoers ligt.Tesla turbo Short (gemiddeld risico)Isin-code : NL0011265103Munt : EURFinancieringsniveau : 309,14Referentieprijs : 237,43Stoploss : 278,4Hefboom : 3,34Koers : 6,75/6,78Bij deze turbo short van dezelfde uitgever is het verschil tussen stoploss en de actuele koers van Tesla verkleind naar 17%. Dit stoplossniveau werd in juli al eens aangetikt. Helemaal zonder risico is deze turbo short dus niet.Tesla sprinter Short (hoog risico)Isin-code : NL0011475322Munt : EURFinancieringsniveau : 273,82Referentieprijs : 235,19Stoploss : 246Hefboom : 6,1Koers : 3,35/3,4Deze sprinter van uitgever ING heeft, zoals al aangegeven, een iets hogere spread. Dat neemt niet weg dat er ook tussen bied- en vraagkoers die door de marktmaker worden geafficheerd transacties met een andere particuliere tegenpartij kunnen plaatsvinden. Voorwaarde is dan wel dat er voldoende liquiditeit is. In dit scenario gaat het risico verder de hoogte in met een verschil van minder dan 4% tussen stoploss en referentiekoers.