Sprankelend zouden we de jaarcijfers van Vranken-Pommery niet noemen, maar ze zijn wel bevredigend. De champagnemarkt heeft het al jaren moeilijk om uit de negatieve spiraal van de crisis te geraken. De markt kromp in 2013 opnieuw met 1,5%, nadat ze in 2012 ook al met 5% was achteruitgegaan. Zo bekeken is het bemoedigend dat de vier champagnehuizen van Vranken-Pommery - Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole - in het boekjaar 2013 een gezamenlijke omzetstijging van 5,1% realiseerden, tot 237,5 miljoen EUR.
...

Sprankelend zouden we de jaarcijfers van Vranken-Pommery niet noemen, maar ze zijn wel bevredigend. De champagnemarkt heeft het al jaren moeilijk om uit de negatieve spiraal van de crisis te geraken. De markt kromp in 2013 opnieuw met 1,5%, nadat ze in 2012 ook al met 5% was achteruitgegaan. Zo bekeken is het bemoedigend dat de vier champagnehuizen van Vranken-Pommery - Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole - in het boekjaar 2013 een gezamenlijke omzetstijging van 5,1% realiseerden, tot 237,5 miljoen EUR. Na negen maanden bedroeg de stijging nog 9,6%, maar in het belangrijke vierde kwartaal dikte de omzet slechts aan met 1%, tot 120 miljoen EUR. Belangrijk is dat de positieve trend zich ook begin 2014 doorzet. De afdeling roséwijnen deed het nog beter met een omzetstijging van 8% (+6,9% na negen maanden), tot 50,4 miljoen EUR. Intussen kreeg Vranken-Pommery officieel toelating om Listel SA op te richten, een fiftyfifty partnerschap met Castel, een grote Franse wijngroep. Het doel is de roséwijnen van Listel en Vranken versneld te doen groeien - vooral in China, Rusland en Afrika - via de uitstekende distributiekanalen van Castel. De jaaromzet van de portwijnen, met sterke merken als Rozès en Terras do Grifo, groeiden na een sterk vierde kwartaal (+16,7%) met 6%, tot 15,8 miljoen EUR. In totaal geeft dat voor de merkenverkoop een omzet van 303,7 miljoen EUR, +5,7% in vergelijking met 2012. Het weinig rendabele segment van verkopen aan professionals en van merkloze wijnen wordt sterk afgebouwd, waardoor de groepsomzet alsnog met 3,4% daalde, tot 315,1 miljoen EUR. Het bedrijfsresultaat verbeterde licht (+0,9%), tot 33,3 miljoen EUR, of een ebitmarge van 10,6%, tegenover 10,1% in 2012. Het nettoresultaat verbeterde met 33,3%, van 6 naar 8 miljoen EUR, of 0,9 EUR per aandeel. De traditioneel hoge schuldenlast daalde in 2013 met 27,2 miljoen EUR, tot 640,9 miljoen EUR, en wordt de komende jaren teruggedrongen door operationele optimalisaties en het afstoten van niet-strategische activa. Het brutodividend blijft ongewijzigd op 0,8 EUR per aandeel. De sterke focus op de bekende merken legt Vranken-Pommery geen windeieren. Nu de eerste tekenen van een herstel van de champagnemarkt zichtbaar worden, heeft het een mooie uitgangspositie voor een verder koersherstel in 2014. Het aandeel blijft 'koopwaardig' (rating 1B). Kan u nog eens een update geven over Australian Agricultural Company. Is het aandeel nog steeds koopwaardig? Australian Agricultural Company (AACo) beheert als grootste rundsvleesbedrijf in Australië een oppervlakte van 6,9 miljoen hectare, met een veestapel van 552.000 runderen. Sinds 2011 hebben de Australische vleesproducenten het erg moeilijk door een vleesuitvoerverbod naar Indonesië, waar vroeger 60% van de Australische vleesuitvoer naartoe ging. Nadat Australië het uitvoerverbod ophief, legde Indonesië heel lage invoerquota op van maximaal 260.000 runderen per jaar, tegenover 600.000 voorheen. Het gevolg was een significante stijging van het aanbod en een prijsdaling van 4,2 naar 3,2 AUD per kilogram rundsvlees. De prijs is echter aan het uitbodemen en de vooruitzichten verbeteren. Het totale aanbod zal dit jaar met 7,6 miljoen runderen 9% lager liggen dan in 2013. Er worden in 2014 naar verwachting 900.000 runderen uitgevoerd, het hoogste cijfer sinds 2009. De stijgende vleesprijzen in Indonesië verhogen de kans op een versoepeling van de invoerquota. De resultaten van het eerste semester (periode april tot september 2013) waren eens te meer ontgoochelend. De enorme droogte verhoogde de kosten en deed de verkoopprijzen nog zakken. De omzet daalde met 8%, tot 178 miljoen Australische dollar (AUD). Bemoedigend is wel dat de brutowinstmarge op het merkenvlees (47% van de omzet) verbeterde van 2,2 naar 9,2%. Dat belette evenwel niet dat het nettoverlies toenam van 18,7 miljoen AUD in het eerste semester van 2012 naar 31,6 miljoen AUD of 0,06 AUD per aandeel. AACo voerde in oktober 2013 een substantiële kapitaalverhoging van 219 miljoen AUD door via de uitgifte van zeven nieuwe aandelen per tien bestaande tegen 1 AUD per aandeel. Daarnaast schreef het bedrijf een converteerbare obligatielening uit voor 80 miljoen AUD. De opbrengst diende voor schuldenafbouw en om de bouw van een groot slachthuis te financieren (investering van 90 miljoen AUD). Dat moet AACo via verticale integratie toelaten om zijn marges structureel te verbeteren.AACo is vanwege zijn uitstekende geografische ligging een goed aandeel om in te spelen op de structureel stijgende vleesconsumptie in Azië. Het aandeel noteert tegen 0,8 keer de boekwaarde goedkoop. Toch is winstgevendheid geen vanzelfsprekendheid, vandaar het bovengemiddelde risico. Koopwaardig (rating 1C).