De herfstvakantie nadert. Oktober loopt bijna ten einde, de gevaarlijkste maand van het jaar voor de beurzen. Die slechte reputatie heeft oktober te danken aan Black Thursday, de oktobercrash van 1929, en aan 19 oktober 1987, dertig jaar geleden. Die dag ging de geschiedenis in als Black Monday. De tuimelperte van 22,6 procent van de Dow Jones-index - toen nog de leidende wereldindex, tegenwoordig is dat de Standard&Poor's500-index - blijft de grootste daling in één dag voor de Amerikaanse beurs.
...

De herfstvakantie nadert. Oktober loopt bijna ten einde, de gevaarlijkste maand van het jaar voor de beurzen. Die slechte reputatie heeft oktober te danken aan Black Thursday, de oktobercrash van 1929, en aan 19 oktober 1987, dertig jaar geleden. Die dag ging de geschiedenis in als Black Monday. De tuimelperte van 22,6 procent van de Dow Jones-index - toen nog de leidende wereldindex, tegenwoordig is dat de Standard&Poor's500-index - blijft de grootste daling in één dag voor de Amerikaanse beurs.In principe zal dat ook zo blijven. Want een van de gevolgen van de gigantische koersval toen is dat de beursautoriteiten maatregelen hebben genomen met zogenoemde circuit breakers.Bij een daling met 10 procent wordt de handel tijdelijk - minstens 15 minuten - stilgelegd, zodat paniekende beleggers de kans krijgen zich te hervatten en partijen afspraken kunnen maken om de markt te ondersteunen. In oktober 1987 waren de aandelenmarkten vijf jaar na elkaar gestegen en heerste er een te optimistische stemming op de beursvloer. Anders dan velen hadden verwacht, bleek de crash geen herhaling van die van 1929, maar eerder een accident de parcours. Dat kwam deels doordat er op dat moment nog niet lang werd gewerkt met geautomatiseerde verkoopprogramma's. Als we er vandaag op terugkijken, ging om niet meer dan een rimpeling in het water.De vraag die vandaag het meest wordt gesteld, is waar de verwachte correctie blijft. Dat is logisch, want we hebben die deze zomer zelf voorspeld en een kaspositie opgebouwd om ervan te kunnen profiteren. Gelukkig excelleren de energie- en de biotechaandelen, zodat we ondanks die handicap de algemene verdere beursstijging nog kunnen volgen. Maar het is duidelijk dat we te vroeg waren met het verwachten van een milde terugval van 5 à 7 procent.Maar uitstel is nog geen afstel. We blijven een milde correctie verwachten, uiterlijk tegen begin volgend jaar. Aandelen zijn, net als zoveel andere financiële activa, fundamenteel ver boven hun historische gemiddelde gewaardeerd. Dat is academische taal voor 'dure aandelen'. Daarnaast geven de marktindicatoren nog altijd aan dat de beurzen overgekocht zijn en de onderliggende indicatoren wijzen op afwijkende evoluties. Toch spreken we niet over de gevreesde crash, omdat we daarvoor duidelijk een stijgende rentetendens moeten zien, en die ontbreekt nog. We verwachten dus binnen afzienbare tijd een gezonde terugval, en geen crash. We houden daarom een behoorlijke kaspositie aan. Enkel in de zwaar achtergebleven energiesector is de toestand aan het uitklaren, zodat we Euronav in de portefeuille opnemen.