De telecommunicatiesector in de opkomende landen groeit spectaculair. De groeiende middenklasse in die regio's verandert het consumptiepatroon grondig. Tegen 2030 behoort maar liefst een zesde van de wereldbevolking tot de middenklasse. Dat is meer dan het dubbele van in 2010 (27%). Wie kijkt naar die opkomende middenklasse, waarvan de jaarlijkse consumptie toeneemt van 7000 naar 9000 USD (de echte fase van versnelling in de consumptie), stelt vast dat communicatie met 10,2% de grootste stijging kent, gevolgd door transport (9,5%), opvoeding (8%), ontspanning (7,4%), huishoudinrichting (6,8%), bank- en verzekeringsproducten (6,1%) en gezondheidszorg (...

De telecommunicatiesector in de opkomende landen groeit spectaculair. De groeiende middenklasse in die regio's verandert het consumptiepatroon grondig. Tegen 2030 behoort maar liefst een zesde van de wereldbevolking tot de middenklasse. Dat is meer dan het dubbele van in 2010 (27%). Wie kijkt naar die opkomende middenklasse, waarvan de jaarlijkse consumptie toeneemt van 7000 naar 9000 USD (de echte fase van versnelling in de consumptie), stelt vast dat communicatie met 10,2% de grootste stijging kent, gevolgd door transport (9,5%), opvoeding (8%), ontspanning (7,4%), huishoudinrichting (6,8%), bank- en verzekeringsproducten (6,1%) en gezondheidszorg (6,0%). Veel groeilanden hebben het stadium van de vaste telefonie overgeslagen en springen meteen mee op de golf van mobiele telefonie en internetgebruik. In het recente rapport Future State 2030 pronostikeert het consultancybureau KPMG dat tegen 2030 maar liefst drie kwart van de wereldbevolking een mobiele telefoon bezit. KPMG meent dan ook dat in sommige groeilanden meer mensen over een gsm zullen beschikken dan over een bankrekening of zelfs elektriciteit en drinkbaar water. Tegen 2030 zal de helft van de wereldbevolking toegang hebben tot internet, tegenover een derde vandaag. Dat zijn voorspellingen op lange termijn. Naar schatting zullen in de periode 2010-2015, waar we middenin zitten, ongeveer 700 miljoen Aziaten mobiele telefonie en internet beginnen te gebruiken. Een gigantische groeimarkt bevindt zich China, India en Indonesië.Opwindend verhaalMaar die groei is niet minder spectaculair in Latijns-Amerika. In de periode 2008-2012 kwamen er maar liefst 250.000 banen bij in de Latijns-Amerikaanse telecomsector. De investeringen van de telecommaatschappijen lagen in die periode met 22 miljard USD zelfs hoger dan in de Verenigde Staten. Investeringen in infrastructuur waren er absoluut nodig om de groei van 41% in mobiele en 72% in vaste internetverbindingen aan te kunnen. Dat maakt van de Latijns-Amerikaanse telecommarkten een van de meest opwindende ter wereld, zo niet de meest opwindende.Tot in de jaren negentig waren de meeste Zuid-Amerikaanse telecommarkten nog in overheidshanden. Privatiseringen en liberaliseringen vormden de basis voor een stevige groeisprong, die nog niet is afgelopen. Tussen 1995 en 2004 werden achttien van de twintig Midden- en Latijns-Amerikaanse telecommarkten geliberaliseerd. In de periode 2009-2015 zullen de inkomsten van de Latijns-Amerikaanse telecomsector dan ook oplopen van 4025 miljard tot 6200 miljard USD, wat overeenkomt met een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 7,4%, waarbij de percentages wel geleidelijk afnemen van 9 naar 6,5%. De groei komt niet alleen van een stijgend aantal klanten, maar ook van een hogere factuur per klant, vooral door een stijgende verkoop van smartphones. In enkele jaren ging de verkoop van 6 miljoen naar 34 miljoen toestellen, zodat nu al 15% van de Zuid-Amerikanen over een smartphone beschikt.Een van de grootste spelers op de Zuid-Amerikaanse telecommarkt is het Spaanse Telefonica (lees Flash, p. 8). Maar liefst de helft van de groepsomzet komt uit Latijns-Amerika. Bovendien biedt dat aandeel ook de kans om in te spelen op een mogelijk (tijdelijk?) herstel van de eurozone, in het bijzonder in de Zuid-Europese landen.