Het eerste kwartaal van dit jaar is achter de rug. Er zat geen duidelijke lijn in het beursverloop van de voorbije drie maanden. Stijgingen en dalingen hielden elkaar in evenwicht, zodat de meeste westerse beursindexen zich na drie maanden nog altijd dicht bij het slotniveau van vorig jaar bevinden.
...

Het eerste kwartaal van dit jaar is achter de rug. Er zat geen duidelijke lijn in het beursverloop van de voorbije drie maanden. Stijgingen en dalingen hielden elkaar in evenwicht, zodat de meeste westerse beursindexen zich na drie maanden nog altijd dicht bij het slotniveau van vorig jaar bevinden.De start van de tapering, de twijfels over de opkomende landen en de geopolitieke spanningen rond Oekraïne en de Krim waren de belangrijkste stoorzenders voor de klimmende aandelenmarkten. Maar degelijke bedrijfsresultaten en een aanhoudende lage rente - met weinig renderende alternatieven - verhinderden dat de mooie winsten van de voorbije jaren in het gedrang kwamen. Een versnelling van de groei van de bedrijfswinsten is nodig om de beurzen naar hogere regionen te brengen. Verkeerde geografische keuzeEen bedrijf dat vele jaren de wind in de zeilen had, maar de afgelopen jaren flink werd teruggewezen, is het Zweedse Oriflame Cosmetics (159 Zweedse kronen, SEK; beurs Stockholm; ISIN-code SE0001174889). Oriflame werd in 1967 opgericht door de broers Jonas en Robert Jochnick en hun vriend Bengt Hellsten. Oriflame produceert lippenstiften, parfums en huid- en haarverzorgingsproducten en verkoopt die rechtstreeks via consulenten. De groep is vanaf het begin internationaal gegaan en is vandaag actief in zestig landen op vier continenten.Oriflame focuste na de val van het IJzeren Gordijn al gauw op Oost-Europa, Rusland en de landen die behoorden tot de voormalige Sovjet-Unie (Baltische staten, Oekraïne, Kazachstan en Georgië). Zo is de groep sinds 1993 al actief in Oekraïne en pas sinds 2006 in China. Vorig jaar leverde de ex-Sovjet-Unie precies 50% van de groepsomzet op, tegenover 54% in 2012. En dat lijkt al enkele jaren niet de juiste strategische keuze te zijn. In 2013 zakte de omzet met 7% in lokale munten, en zelfs met 16% in euro. De aanhoudende groei in Azië en Latijns-Amerika wordt tenietgedaan door de zwakte van Rusland en de perifere landen. De omzet daalt al sinds 2010 en de hoogste winst per aandeel (2,36 EUR) werd al in 2008 gehaald (vorig jaar nog 1,52 EUR per aandeel).Dat heeft gevolgen gehad voor de koersontwikkeling. Die bereikte in 2008 een piek op 483 SEK. Die topkoers werd nog eens benaderd in 2010. Maar vandaag staan we terug op het niveau van tien jaar geleden, in de buurt van 150 SEK. Door de zwakke jaarcijfers en de crisis rond Oekraïne heeft het aandeel sinds begin dit jaar meer dan 20% van zijn waarde verloren. Wie dus een individueel alternatief zoekt voor een fonds of een tracker op Rusland om tegendraads in te spelen op een herstel van de regio, kan dus ook terecht bij Oriflame. De groep noteert tegen 13 keer verwachte winst voor 2014 en 7,5 keer de ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda). Speculatief koopwaardig (rating 1C).