Annus horribilis in China

Als we op zoek zijn naar de strafste groeiverhalen in China van het afgelopen decennium, dan mogen we zeker Yum! Brands (66,45 USD; beurs van New York, ticker YUM; 29,6 miljard USD beurskapitalisatie; ISIN-code US988498101) niet over het hoofd zien. Yum! Brands is een afsplitsing van PepsiCo en omvat drie grote restaurantketens in de fastfoodsector. Om te beginnen is er Kentucky Fried Chicken, beter bekend onder de afkorting KFC, de populairste restaurantketen ter wereld, met als basisingrediënt kip. Wereldwijd zijn er 18.000 KFC-verkooppunten in 120 landen, waarvan één op de vier in China. Daarnaast zijn er het bij ons bekende Pizza Hut (12.700 restaurants in 98 landen) en het vooral in de VS populaire Taco Bell (5200 restaurants, met nadruk op taco’s, nacho’s en burrito’s).

Het spectaculaire groeiverhaal van KFC in China hebben we op de strategiepagina al uit de doeken gedaan. Volgens een enquête van BBC News eerder dit jaar is KFC dan ook de krachtigste buitenlandse merknaam in China, voor Apple, Coca-Cola, Mc Donald’s en Pampers. Maar hoge bomen vangen veel wind, en dat geldt ook voor Yum! Brands. KFC werd dit jaar met twee grote incidenten geconfronteerd. Zo brak in Azië opnieuw de vogelgriep uit, die heel wat consumenten afschrikte om nog kipgerechten te eten. Daarvoor was er de reportage op de Chinese zender CCTV News waarin werd beweerd dat de kip die bij KFC wordt geserveerd, veel te veel antibiotica bevat. Door beide voorvallen gingen de verkoopcijfers in China fors achteruit. Op het dieptepunt in april zakte de verkoop zelfs met 35% op jaarbasis.

KFC lanceerde daarop de operatie-Thunder om het vertrouwen te herstellen en de omzetcijfers weer op te krikken. Na negen maanden is de verkoop in de Chinese KFC-restaurants die al meer dan een jaar open zijn, gezakt met 14%. Door de extra uitgaven voor reclame ligt het recurrente bedrijfsresultaat (ebit) zelfs 31% lager. Dit jaar zal zelfs op groepsniveau geen sprake zijn van winstgroei bij Yum! Brands (na negen maanden een recurrente winstdaling van 13%; van 2,42 naar 2,11 USD per aandeel). Dat verklaart ook waarom het aandeel ongeveer op het niveau van een jaar geleden noteert, en dus 20% is achtergebleven op de S&P500-index. Maar de ambitie van de groep blijft om volgend jaar opnieuw met de groei in China aan te knopen, gedragen door een herstel van de verkopen bij KFC en de verdere aangroei van het aantal KFC- en Pizza Hutrestaurants.

China is de belangrijkste groeimotor, maar Yum! Brands heeft ook in andere opkomende landen een stevige voet aan de grond. Het is bijvoorbeeld een stuk sterker gegroeid dan McDonald’s. Eind vorig jaar beschikte Yum! wereldwijd over 13.225 verkooppunten in de opkomende landen. Dat is niet alleen een verdrievoudiging tegenover een decennium daarvoor, maar ook bijna dubbel zoveel als McDonald’s (6880 verkooppunten). In 2002 bedroeg het verschil slechts 20%. Yum! haalt 60% van het bedrijfsresultaat (ebit) uit de groeilanden, nog beter dan Unilever (55%) en veel beter dan McDonald’s (30%). Vorig jaar werd de beslissing genomen om, na Yum! Brands China, nu ook Yum! Brands India als apart gerapporteerde divisie op te richten. Dat betekent dat de groep de focus legt op dat land als nieuwe, cruciale groeimarkt.

Dat zien we al in de cijfers dit jaar. Het aantal restaurants is al toegenomen met 24%, tot 613 aan het eind van het derde kwartaal. 2013 betekent een knik in de groeicurve bij Yum! Brands, zowel in de omzet- als in de winstontwikkeling. Maar volgend jaar moet weer worden aangeknoopt met een omzet- en winstgroei. Tegen 17,5 keer de verwachte winst voor 2014 en 10 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde(ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2014 is Yum! Brands op lange termijn bekeken opnieuw redelijk gewaardeerd. We starten de opvolging met het advies ‘koopwaardig’ (rating 1B) en leggen een aankooplimiet voor de voorbeeldportefeuille.

Partner Content