De PMI-indexen die de activiteit in de verwerkende industrie meten, dalen wereldwijd. Dat weegt op de prijzen van de industriële metalen, want de consumptie van die grondstoffen is erg cyclisch. Een van de sterkst getroffen metalen is aluminium. Sinds het uitbreken van de handelsoorlog is de prijs van een ton aluminium al met 30 procent gedaald. Het basismetaal was sinds januari 2017 niet meer zo goedkoop.
...

De PMI-indexen die de activiteit in de verwerkende industrie meten, dalen wereldwijd. Dat weegt op de prijzen van de industriële metalen, want de consumptie van die grondstoffen is erg cyclisch. Een van de sterkst getroffen metalen is aluminium. Sinds het uitbreken van de handelsoorlog is de prijs van een ton aluminium al met 30 procent gedaald. Het basismetaal was sinds januari 2017 niet meer zo goedkoop.De prijsdaling komt er tegen een achtergrond van een verwacht aanbodtekort op de globale aluminiummarkt. Dat is maar een tijdelijke situatie omdat ook de vraag het laat afweten. Cijfers van het International Aluminium Institute laten voor de periode tussen januari en augustus een productiedaling met 0,6 procent zien. China staat in voor 55 procent van de globale aluminiumproductie. Die nam tijdens de eerste acht maanden met 0,8 procent af. De oorzaak ligt bij tijdelijke factoren zoals de tyfoon in de provincie Shandong, waardoor verschillende smeltfabrieken een hele tijd niet operationeel waren. Buiten China steeg de output in Canada en Rusland terwijl Zuid-Amerika en de Europese Unie minder aluminium produceerden.Het is voor het eerst sinds 2009 dat zowel in als buiten China de productie op jaarbasis tegelijk afneemt. De geregistreerde voorraden op de Shanghai Futures Exchange (SHFE) waren sinds begin 2017 niet meer zo laag. Toch is dat geen indicatie van fysieke schaarste op de globale aluminiummarkt, want door strengere regels en hogere kosten worden meer voorraden buiten de geregistreerde opslagplaatsen aangehouden. De focus van de markt ligt vooral op de evolutie van de vraag. Dat is de belangrijkste verklaring voor de lagere prijzen. De marktonderzoeker CRU en de zakenbank Goldman Sachs verwachten dat het deficit vanaf 2020 weer plaats zal maken voor een aanbodoverschot. De lagere output in China is tijdelijk, want er staat veel extra productiecapaciteit in de steigers. CRU verwacht dat de Chinese aluminiumproductie volgend jaar weer met 5 procent zal toenemen. Tegelijk zit de vraag in het slop, zowel in China als daarbuiten.Een belangrijke factor is de crisis in de automobielindustrie. Die staat in voor 30 tot 40 procent van de vraag naar het lichte metaal. De globale autoverkoop is tussen januari en augustus met 7 procent gedaald. Maar ook in de bouw- en de energiesector daalt de consumptie. CRU verwacht dat de Chinese aluminiumconsumptie dit jaar met slechts 1,6 procent zal stijgen tegenover 4 procent in 2018. Buiten China zal de vraag voor het eerst sinds 2009 krimpen.