Onlangs kwam inderdaad het bericht dat Ontex het bekende studiebureau McKinsey heeft ingehuurd om de activiteiten door te lichten bij de toonaangevende producent van persoonlijke-hygiëneproducten voor baby's (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten). Zo'n doorlichting van tijd tot tijd vinden we zeker nuttig. Na jaren van groei sputtert de motor en is een zoektocht aan de gang naar meer efficiëntie in alle fabrieken. Het is nog te vroeg om aan te geven wat de gevolgen zullen zijn. ...

Onlangs kwam inderdaad het bericht dat Ontex het bekende studiebureau McKinsey heeft ingehuurd om de activiteiten door te lichten bij de toonaangevende producent van persoonlijke-hygiëneproducten voor baby's (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten). Zo'n doorlichting van tijd tot tijd vinden we zeker nuttig. Na jaren van groei sputtert de motor en is een zoektocht aan de gang naar meer efficiëntie in alle fabrieken. Het is nog te vroeg om aan te geven wat de gevolgen zullen zijn. Mogelijk krijgen we meer informatie bij de bekendmaking van de jaarcijfers op 8 maart. Maar het lijkt ons geen toeval dat de strategische doorlichting er komt na de mislukte overnamepoging van PAI Partners. Even leek het erop dat Ontexmaar kortstondig in de voorbeeldportefeuille zou zitten, maar de raad van bestuur verwierp het opportunistische overnamebod van de Franse private-equityspeler PAI Partners, onder andere de hoofdaandeelhouder van AS Adventure en Hunkemöller,en de overnamepoging werd afgeblazen. We wilden Ontex voor de lange(re) termijn en dat blijft voorlopig ook ons basisscenario, al valt een nieuwe overnamepoging natuurlijk nooit uit te sluiten. We beseffen ook dat een spectaculair koersherstel er niet in zit zolang de verhoopte marges er niet uitkomen. De cijfers over het derde kwartaal bevestigden de moeilijke marktomstandigheden: tegenvallende wisselkoersontwikkelingen van onder meer de Braziliaanse real en hogere grondstoffenprijzen. Die elementen komen boven op de problemen in Brazilië bij de overgenomen persoonlijke-hygiënedivisie van de Braziliaanse keten Hypermarcas. Het boekjaar 2018 wordt dan ook geen glorieus jaar. Ontex zag de rebitda-marge (bedrijfskasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten ten opzichte van de omzet) zakken van 11,6 procent in het derde kwartaal van 2017 naar 10,3 procent voor het derde kwartaal van dit jaar (11,0% zonder Brazilië). Dat is in lijn met de voorgaande kwartalen. Na negen maanden bedraagt de rebitda-marge 10,4 procent, tegenover 12,2 procent voor de eerste negen maanden van 2017. Topman Charles Bouaziz gaf aan dat ook het laatste kwartaal in lijn zal liggen met de voorgaande. Dat levert een gemiddelde rebitda-verwachting bij analisten van 236 miljoen euro of 15 procent minder dan 2017 en bijgevolg een terugval van de rebitda-marge van 11,5 naar 10,3 procent. Tegen 12,5 keer de verwachte (lage) winst 2018 en 1,2 keer de boekwaarde is de waardering voor een groeiwaarde op lange termijn meer dan aanvaardbaar. Maar het zal geduld vergen (rating 1B).