We hebben ons dan ook afgevraagd met welke bekende Franse aandelen u de voorbije twintig jaar de hoogste opbrengst kon scoren. Dat deden we niet louter door een lijst te maken van de hoogste rendementen over de afgelopen twee decennia, maar door een rangschikking te maken op vijf, tien, vijftien en twintig jaar en dan te kijken welke Franse bedrijven uit de CAC40-index de aandeelhouders telkens opnieuw het meest hebben verwend (koersstijging + uitgekeerde dividenden).
...

We hebben ons dan ook afgevraagd met welke bekende Franse aandelen u de voorbije twintig jaar de hoogste opbrengst kon scoren. Dat deden we niet louter door een lijst te maken van de hoogste rendementen over de afgelopen twee decennia, maar door een rangschikking te maken op vijf, tien, vijftien en twintig jaar en dan te kijken welke Franse bedrijven uit de CAC40-index de aandeelhouders telkens opnieuw het meest hebben verwend (koersstijging + uitgekeerde dividenden).We hanteren daarbij een systeem van (straf)punten. Wie bijvoorbeeld de hoogste return op vijf jaar heeft gehaald, krijgt één punt. Wie de tweede is 2 punten en zo verder. Hetzelfde doen we op tien, vijftien en twintig jaar. In ons klassement kwam zo een duidelijke primus naar voren. Safran is bij ons ten onrechte minder bekend. De topspeler in de lucht- en ruimtevaart en defensie zette bovendien de beste koersprestatie op tien jaar naar. Het podium wordt vervolledigd met twee waarden die ons wel veel vertrouwder in de oren klinken: Airbus en LVMH. Met de beste return op tien jaar en een topdrieplaats op zowel vijftien als twintig jaar is Safran duidelijk het beste Franse CAC40-aandeel van de afgelopen twee decennia. Safran is een toonaangevende speler in lucht- en ruimtevaart en defensie. De Franse groep, die behalve van de CAC40 ook deel uitmaakt van de Eurostoxx50, heeft een beurswaarde van 39 miljard euro en zal dit jaar naar verwachting een omzet van ruim 19 miljard euro realiseren. Er werken wereldwijd 58.000 mensen voor het bedrijf, dat vorig jaar 1,4 miljard euro spendeerde aan onderzoek & ontwikkeling. Safran prijkt dan ook al vele jaren in de top honderd van meest innovatieve bedrijven ter wereld, volgens Thomson Reuters. Met tot 850 nieuwe patenten per jaar wil Safran zijn toppositie in heel wat domeinen van de lucht- en ruimtevaart en defensie veiligstellen. Het is wereldleider in bekabelingssystemen voor vliegtuigen, remsystemen bij de landing, helikoptermotoren, tactische drones en nog veel meer. Allemaal hightech, die een fraaie rendabiliteit wel toelaat. De vrije kasstroom bedroeg vorig jaar 1,44 miljard euro (+32% tegenover 2016) of 8,7 procent op een omzet van 16,5 miljard euro. Er wacht de groep wel een nieuwe uitdaging met de integratie van het eveneens Franse Zodiac Aerospace,waarvan de overname in februari werd afgerond. Safran betaalde 3,6 miljard euro voor het verlieslatende bedrijf, dat het dus opnieuw naar winstgevendheid zal moeten leiden. Bovendien verschuift door de overname de focus van de groep toch meer richting de ruimtevaart. Het aandeel stagneert nu al sinds vorig najaar, nadat het wel een spectaculaire opmars had gekend eerder in 2017. De waardering is niet extreem tegen 20 keer de verwachte winst voor dit jaar, 2 keer de omzet en 10,5 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda). Maar een koopje is het Franse steraandeel momenteel niet, gezien het integratierisico van Zodiac .Voorlopig luidt het advies dan ook 'houden/afwachten' (rating 2A).Dat veel meer geld te verdienen valt met de bouw dan met de exploitatie van vliegtuigen, merken we nog maar eens door de koersprestaties van Airbus in de voorbije jaren. Het aandeel van Air France-KLM komt in geen enkele onderzochte periode voor in de top tien van best presterende aandelen. De concurrentie onder luchtvaartmaatschappijen is dan ook moordend. Dat is veel minder het geval bij de vliegtuigbouwers. Daar vormen de marktleider, Boeing,en Airbus de facto een duopolie. Beide wisten de voorbije tien jaar te schitteren op de beurs, Airbus zelfs nog een beetje meer (27% beter) dan de Amerikaanse gigant. Passagiersvliegtuigen ontwikkelen en bouwen is zo'n lang en ingewikkeld proces, en zo arbeids- en kapitaalintensief dat we haast mogen spreken van een natuurlijk oligopolie, dat nog niet gauw doorbroken zal worden. Bovendien gaat het om een groeimarkt. Verwacht wordt dat het aantal passagiers in de komende twintig jaar jaarlijkse met 4,4 procent groeit. De afgelopen dertig jaar is het aantal passagiers om de vijftien jaar verdubbeld. Die trend zet door. Airbus kan dan ook al enkele jaren circa 1000 bestelde vliegtuigen per jaar voorleggen. In 2004 werkte het nog 320 vliegtuigen af in een jaar, vorig jaar waren dat er al 718. Het orderboek vermeldde eind 2017 bestellingen voor 7265 vliegtuigen, in het huidige tempo goed voor tien jaar werk. Tussen 2017 en 2036 zouden 34.000 nieuwe vliegtuigen besteld worden, waarvan 40 procent door Aziatische klanten. Naast gevechtsvliegtuigen (Eurofighter) en helikopters bouwt Airbus momenteel vier types van passagiersvliegtuigen (A320, A330, A350 en A380). De omzet wordt hoofdzakelijk door de A320 gedragen. Airbus is een langetermijngroeiverhaal, waarin de winstmarge nog kan verbeteren. Ideaal dus om op te pikken bij een algemene beurscorrectie, zoals we er mogelijk het komende jaar wel eentje zullen zien. Na de sterke start van 2018 zouden we voorlopig niet verder gaan dan het advies houden/afwachten (rating 2A). De waardering ligt nu toch iets te ver boven het gemiddelde van de afgelopen jaren. Over de Franse luxegigant hebben we het vorige week nog uitgebreid gehad naar aanleiding van opnieuw imposante kwartaalcijfers. Die zetten de dominante positie van het concern van Bernard Arnault nog maar eens in de verf. En voor zo'n dominantie is de beurs steeds bereid te betalen. De drang om de eigen opgebouwde rijkdom te tonen door luxeproducten te kopen in de opkomende landen in het algemeen en China in het bijzonder heeft Louis Vuitton Moet Hennessy geen windeieren gelegd. Het Franse concern met meerdere dozijnen aan topmerken overheerst er en blijft een sterke groei noteren. Goedkoop kunnen we het aandeel tegen de huidige recordkoersen niet noemen. Wachten op een tussentijdse terugval is de boodschap. Vandaar het advies 'houden/afwachten' (rating 2A).