Transocean heeft al 97,5 procent van de aandelen van Songa Offshore in handen en er loopt een uitrookbod op de resterende uitstaande aandelen. Transocean betaalde een ondernemingswaarde van 3,4 miljard dollar voor het verwerven van zeven platforms: drie oudere voor in ondiepe wateren _ die wellicht worden geschrapt _ en vier supermoderne voor onherbergzame gebieden.
...

Transocean heeft al 97,5 procent van de aandelen van Songa Offshore in handen en er loopt een uitrookbod op de resterende uitstaande aandelen. Transocean betaalde een ondernemingswaarde van 3,4 miljard dollar voor het verwerven van zeven platforms: drie oudere voor in ondiepe wateren _ die wellicht worden geschrapt _ en vier supermoderne voor onherbergzame gebieden.Die installaties zijn speciaal ontworpen voor Statoil en hebben achtjarige contracten (aflopend tussen 2022 en 2024) met een resterende contractwaarde van 3,7 miljard dollar en met bijkomende opties voor in totaal 7 miljard dollar. Inclusief Songa bedroeg het orderboek eind februari 12,8 miljard dollar. De helft van de overnamesom zijn overgenomen schulden. De overname draagt onmiddellijk positief bij aan de bedrijfskasstroom (ebitda) en de verhouding tussen de nettoschuld en de recurrente (zonder eenmalige elementen) ebitda. Op basis van een nettoschuld eind 2017 van 3,4 miljard dollar en een verwachte rebitda voor 2018 van 1,14 miljard ligt die verhouding op 3,9 keer. Met de overname plaatst Transocean een voorlopig orgelpunt aan de drastische strategische optimalisatie van de vloot, die het sinds april 2013 heeft doorgevoerd. De vloot bestond toen uit 83 installaties, waarvan 34 voor in ultradiepwater of in onherbergzame gebieden. 39 installaties zijn gesloopt, 15 verkocht. Inclusief twee ultradiepwaterplatforms die nog in aanbouw zijn (op te leveren in 2020) bestaat de vloot uit 49 installaties, waarvan 41 voor in ultradiepwater (29) of in onherbergzame gebieden (12). Vooral voor die laatste categorie is er na jaren van kommer en kwel eindelijk beterschap. Het aantal nieuwe contracten verdubbelde vorig jaar tot 40, het hoogste cijfer sinds 2012. De dagtarieven, inclusief bonussen, steeg van 190.000 dollar in het tweede kwartaal naar 300.000 dollar in het vierde kwartaal. Voor de ultradiepwaterplatforms is het nog een tot twee jaar wachten op prijsherstel. De waarde van de nieuwe contracten verdubbelde vorig jaar tegenover 2016 tot 873 miljoen dollar. Afgezet tegenover een jaaromzet van 2,97 miljard (-28,6%) in 2017 is dat natuurlijk nog een zeer laag cijfer. Het gemiddelde dagverhuurtarief daalde van 319.000 dollar in het derde kwartaal naar 296.700 dollar (329.400 dollar in het vierde kwartaal van 2016), en op jaarbasis van 353.500 naar 321.300 dollar. De bezettingsgraad bleef op jaarbasis ongewijzigd op een zeer lage 48 procent. In het vierde kwartaal was dat 53 procent. Transocean boekte een recurrent nettoverlies van 93 miljoen dollar, tegenover nog een recurrente nettowinst in het vierde kwartaal 2016 van 64 miljoen. Op jaarbasis bedraagt het recurrente nettoverlies 24 miljoen, en inclusief 3,1 miljard afschrijvingen op geschrapte en verkochte installaties is er een monsterverlies van 3,13 miljard (778 miljoen nettowinst in 2016). In februari moest Transocean na een mechanische panne met de Transocean Leader onverwacht een neerwaartse contractherziening van 112 miljoen dollar opbiechten.Het aandeel van Transocean viel na een betere maand januari opnieuw terug tot onder 10 dollar. Het herstel is nog zeer pril, maar het is duidelijk dat de fundamenten verbeteren, gesteund door de hogere olieprijzen. Het aandeel is in afwachting van prijzenherstel goedkoop, tegen een ondernemingswaarde (ev) van 7,8 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2018 en nauwelijks 0,38 keer de boekwaarde. Advies: koopwaardigRisico: hoogRating: 1CKoers: 9,86 dollarTicker: RIG USISIN-code: KYG900781090Markt: New YorkBeurskapitalisatie: 4,5 miljard dollarK/w 2017: -Verwachte k/w 2018: -Koersverschil 12 maanden: -22%Koersverschil sinds jaarbegin: -8%Dividendrendement: -