Na de cijfers van het eerste kwartaal zette het aandeel Facebook een opluchtingsrally neer. We waarschuwden toen voor overdreven optimisme omdat het nog veel te vroeg was om de impact van het privacyschandaal te kunnen inschatten. In de aanloop naar de cijfers van het tweede kwartaal was de koers van het aandeel eind juli geklommen naar het hoogste peil in zijn geschiedenis. De beurswaarde van de groep steeg naar 630 miljard dollar, bijna een kwart meer dan bij de start van 2018. Maar de cijfers over de periode tussen april en juni toonden aan dat Facebook toch niet helemaal ongeschonden uit het hele schandaal is gekomen. Voor het eerst sinds 2015 haalde het bedrijf de omzetprognose niet, terwijl het management zich ook eerder somber had uitgelaten over de tweede jaarhelft. Facebook kreeg de twijfelachtige eer als eers...

Na de cijfers van het eerste kwartaal zette het aandeel Facebook een opluchtingsrally neer. We waarschuwden toen voor overdreven optimisme omdat het nog veel te vroeg was om de impact van het privacyschandaal te kunnen inschatten. In de aanloop naar de cijfers van het tweede kwartaal was de koers van het aandeel eind juli geklommen naar het hoogste peil in zijn geschiedenis. De beurswaarde van de groep steeg naar 630 miljard dollar, bijna een kwart meer dan bij de start van 2018. Maar de cijfers over de periode tussen april en juni toonden aan dat Facebook toch niet helemaal ongeschonden uit het hele schandaal is gekomen. Voor het eerst sinds 2015 haalde het bedrijf de omzetprognose niet, terwijl het management zich ook eerder somber had uitgelaten over de tweede jaarhelft. Facebook kreeg de twijfelachtige eer als eerste bedrijf in één handelsdag meer dan 100 miljard dollar aan beurswaarde (119 miljard euro) kwijt te raken. Het Facebook-universum bestaat onder meer uit de moederapp, de sociaalnetwerksite Facebook zelf dus, en daarnaast nog Instagram, Messenger en WhatsApp. Het privacyschandaal had wel degelijk een impact in die zin dat de groei van het aantal gebruikers stokt in de Verenigde Staten en Europa, samen goed voor 72 procent van de groepsomzet. De bestaande gebruikers besteden ook minder tijd op de apps van Facebook. Wanneer gebruikers minder gegevens meedelen aan Facebook of delen met de buitenwereld, wordt het voor de groep moeilijker gerichte advertenties te verkopen. En net die advertentieverkoop vormt de hoeksteen van het bedrijfsmodel. De groepsomzet klom op jaarbasis met 42 procent naar 13,23 miljard dollar, maar dat cijfer lag onder de verwachte 13,4 miljard dollar. In het eerste kwartaal bedroeg het groeipercentage nog 49 procent. De komende kwartalen zal dat cijfer verder dalen. Het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg met 1,5 procent op kwartaalbasis naar 1,47 miljard. In het eerste kwartaal bedroeg de groei nog 3,4 procent. In zijn thuisland, de VS, bleef het aantal gebruikers gelijk, terwijl er in Europa zelfs een lichte achteruitgang was. Die is volgens Facebook te wijten aan de nieuwe privacyregels (GDPR) die sinds eind mei van kracht zijn. Enkel in Azië en de rest van de wereld neemt het aantal gebruikers nog toe, maar de gemiddelde omzet per gebruiker ligt in die landen fors onder het groepsgemiddelde van 5,97 dollar. De nieuwe privacyregels drijven de kosten op. Facebook moet veel extra personeel inzetten om alle berichten te screenen. De groep zet ook in op meer interactie met de gebruikers en wil een eigen nieuwsdienst lanceren om de impact van valse nieuwsberichten zo klein mogelijk te houden. Al die initiatieven kosten geld en dat heeft een negatieve impact op de winstgevendheid. De brutomarge daalde naar 44 procent, tegenover nog 46 procent in het eerste kwartaal. Het management ziet de groei van de kosten de komende kwartalen sneller toenemen dan de omzetgroei. De bruto winstmarge zal daardoor verder dalen richting 35 procent. Facebook realiseerde in het tweede kwartaal een nettowinst van 5,1 miljard dollar of 1,74 dollar per aandeel. Dat cijfer lag boven de consensusverwachting van 1,71 dollar. De vrije kasstroom bedroeg 2,84 miljard dollar. Facebook sloot de eerste jaarhelft af met een cashpositie van 42,3 miljard dollar.ConclusieDe combinatie van tragere groei, hogere kosten en eerder tegenvallende margevooruitzichten stuwde de beleggers massaal richting de uitgang. Het is op zich niet slecht dat beleggers er af en toe aan herinnerd worden dat de bomen niet tot in de hemel groeien. Anderzijds is de situatie bij Facebook op korte termijn nog niet dramatisch, al lijkt het plafond van winstgevendheid wel bereikt. Te behouden na de klap. Maak gebruik van een mogelijk koersherstel in de komende weken/maanden om de winsten meer en meer naar de zijlijn te halen.Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 176,37 dollarMarkt: NasdaqISIN-code: US30303M1027Ticker: FB USBeurskapitalisatie: 495,6 miljard dollarK/w 2017: 23,8Verwachte k/w 2018: 19,3Koersverschil 12 maanden: +18%Koersverschil sinds jaarbegin: -2%Dividendrendement: -