Het aantal VLCC's (Very Large Crude Carriers met een maximale capaciteit van 330.000 ton) klom van 21 naar 27 en het aantal Suezmax-schepen (capaciteit tussen 150.000 en 165.000 ton) van 28 naar 43. Dat zijn de cijfers na de geplande verkoop in juni van zes jonge VLCC's uit de vloot van Gener8 voor 434 miljoen dollar, waarvan 123 miljoen in cash en 311 miljoen schulden.
...

Het aantal VLCC's (Very Large Crude Carriers met een maximale capaciteit van 330.000 ton) klom van 21 naar 27 en het aantal Suezmax-schepen (capaciteit tussen 150.000 en 165.000 ton) van 28 naar 43. Dat zijn de cijfers na de geplande verkoop in juni van zes jonge VLCC's uit de vloot van Gener8 voor 434 miljoen dollar, waarvan 123 miljoen in cash en 311 miljoen schulden. Dat geld moet de schuldgraad onder 50 procent houden. De nettoschuld steeg van 755 miljoen dollar eind 2017 naar 1,55 miljard eind juni, maar blijft bij de gezondste in de sector. De fusie gebeurde volledig via de uitgifte van 60,9 miljoen nieuwe aandelen Euronav, waardoor de voormalige aandeelhouders van Gener8 28 procent aanhouden in Euronav. Het aantal beschikbare vlootdagen per aandeel nam door de transactie met 15 procent, in combinatie met een verjonging van de vloot tot gemiddeld vijf jaar. Bovendien is de extra schaalgrootte een voordeel op het gebied van kostenstructuur, operationele flexibiliteit en de financieringsmogelijkheden. Eind juni kondigde Euronav de overname van de ULCC Seaways Laura Lynn (Ultra Large Crude Carrier met een capaciteit van 442.000 ton) aan voor 32,5 miljoen dollar. Van die mammoettankers zijn er wereldwijd slechts twee gebouwd. De andere, de TI Europe, had Euronav al in zijn bezit. Het bedrijf ziet op termijn strategische kansen, vooral voor olie-opslag op zee. Uit het tweedekwartaalrapport bleek dat de volgende cylcische opwaartse beweging nog op zich laat wachten. Al klonk het management positiever dan enkele maanden geleden, dankzij vier elementen. Vooreerst is er de toename van de olieproductie in Rusland en Iran, na de beperkingen van het voorbije anderhalf jaar. Meer aanbod betekent meer vraag naar tankercapaciteit. Daarnaast stijgt de kans dat Iran, onder druk van de Amerikaanse sancties, de komende maanden tien tot dertig VLCC's uit de wereldvloot zal halen om ze in te zetten voor eigen olie-opslag. Een derde element is de stevige toename in de recyclage van oude schepen. In de eerste jaarhelft werd een equivalent van 41 VLCC's geschrapt, het hoogste cijfer sinds 1985. Ook het feit dat de nieuwbouwprijzen gemiddeld met 8 procent gestegen zijn, is positief. In combinatie met de aanhoudende groei van de vraag naar olie verbeterde de balans tussen de vraag naar en het aanbod van tankers licht, maar onvoldoende om een tariefherstel mogelijk te maken. De verwachting blijft dat dat herstel er komt vanaf de tweede helft van 2019. Het daggemiddelde voor de VLCC's bedroeg in het tweede kwartaal 16.751 dollar, tegenover 18.725 dollar in het eerste kwartaal en 28.351 dollar in het tweede kwartaal van vorig jaar. Bij de Suezmax-schepen zakte het dagtarief naar 12.883 dollar, tegenover 13.334 dollar vorig kwartaal en 17.341 dollar vorig jaar. Het nettoverlies werd beperkt tot 12,5 miljoen dollar, dankzij eenmalige meerwaarden op de verkoop van de Suezmax Cap Jean (10,2 miljoen) en de fusie met Gener8 (36,3 miljoen). Voor het derde kwartaal is 60 procent van de capaciteit voor de spotmarkt vastgelegd tegen 17.100 dollar (VLCC's) en 12.725 dollar (Suezmax-schepen). In oktober betaalt Euronav het minimale interim-dividend van 6 dollarcent per aandeel bruto. Euronav maakte met de overname van Gener8 een nieuwe kwantumsprong, dicht bij de cyclische bodem. Het is beter dan ooit gewapend om te profiteren van de volgende opwaartse beweging in de olietankermarkt die er wellicht komt vanaf de tweede jaarhelft van 2019. De meest onzekere factor blijft de hoeveelheid nieuwbouwbestellingen. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 7,14 euroTicker: EURN BBISIN-code: BE0003816338 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,57 miljard euroK/w 2017: 927Verwachte k/w 2018: -Koersverschil 12 maanden: +20%Koersverschil sinds jaarbegin: -7%Dividendrendement: 1,7%