Adidas verwacht winstgroei

Het ergste is achter de rug bij de Duitse sportartikelengigant Adidas.

Ruim een maand geleden had Adidas via een tradingupdate al zicht gegeven op zijn jaarcijfers over 2014. Het was dus vooral uitkijken naar de vooruitzichten voor 2015. Te oordelen naar de marktreactie, heeft de Duitse sportartikelengigant daarmee de beleggers kunnen overtuigen. Afgezien van wisselkoersschommelingen rekent Adidas voor dit jaar op circa 5% omzetgroei, een operationele marge (ebit-marge) van 6,5 à 7% en een groei van de winst met 7 à 10%. Het heeft er dus alle schijn van dat Adidas, geholpen door de zwakkere euro en de sterkere dollar, de zware concurrentie van Nike beter het hoofd kan bieden dan vorig jaar.

Als we geen rekening houden met desinvesteringen, was er vorig jaar een omzettoename met 6%, tot 14,8 miljard EUR bij constante wisselkoersen en +2% in eurotermen. De retailactiviteiten van Adidas zetten met +11% bij constante wisselkoersen de sterkste prestatie neer. De Amerikaanse dochter liet voor het zevende opeenvolgende jaar een omzetgroei optekenen: voor het afgelopen jaar +5% bij constante wisselkoersen.

Ergste achter de rug

Het bedrijf kon ook meegeven dat de winst zonder eenmalige elementen, zoals afschrijvingen voor goodwill, met 642 miljoen EUR in de buurt van de vooropgestelde 650 miljoen EUR lag. Het dividend blijft, ondanks het mindere jaar, onveranderd op 1,50 EUR per aandeel. Het ergste is dus achter de rug bij Adidas. Bovendien wordt uitgekeken naar een nieuwe CEO, in opvolging van Herbert Hainer. Daarmee wordt een eis van Angelsaksische investeerders ingewilligd. We zagen in het Adidas-aandeel een stevige herstelkandidaat voor 2015. Met een stijging van 25% tot dusver zijn we niet teleurgesteld (rating 1A).

Partner Content