Bolloré, de portefeuillemaatschappij van Vincent Bolloré, zag haar omzet vorig jaar met 2,3% teruglopen, tot 10,6 miljard EUR. Desondanks is de bedrijfskasstroom (ebitda) met 7% geklommen, tot 1,02 miljard EUR (was 957 miljoen EUR), net als het bedrijfsresultaat (ebit; van 606 naar 650 miljoen EUR). Als we kijken naar de deelact...

Bolloré, de portefeuillemaatschappij van Vincent Bolloré, zag haar omzet vorig jaar met 2,3% teruglopen, tot 10,6 miljard EUR. Desondanks is de bedrijfskasstroom (ebitda) met 7% geklommen, tot 1,02 miljard EUR (was 957 miljoen EUR), net als het bedrijfsresultaat (ebit; van 606 naar 650 miljoen EUR). Als we kijken naar de deelactiviteiten, dan blijft de dominantie van de afdeling Transport & logistiek in de winstgevendheid heel sterk. Bolloré Logistics - en vooral dan Bolloré Africa Logistics, het grootste logistieke netwerk van Afrika - dekt 87% van de ebit (567 miljoen EUR). Bolloré Energie, de op één na grootste distributeur van huishoudbrandstof in Frankrijk, had door de scherpe daling van de olieprijs een zwak jaar (ebit -33%). De communicatie- en mediapool - vooral de belangen in Havas en Vivendi - is steeds nadrukkelijker de tweede belangrijkste poot in de rendabiliteit (210 miljoen EUR ebit in 2014). Logisch ook, want zowel in Havas (belang van 82,5%; vijfde advertentiegroep ter wereld) als in Vivendi (belang van 8,1%) werd de participatie de voorbije maanden opgevoerd. De afdeling Opslag van elektriciteit blijft verlies maken (-120 miljoen EUR ebit in 2014, idem als 2013). Het dividend voor het boekjaar 2014 wordt verdubbeld van 0,031 naar 0,06 EUR per aandeel (na een interim-dividend van 0,02 EUR). We kunnen wel de faire waarde van 4,9 naar 5,3 EUR per aandeel optrekken, maar na de koersklim van 35% sinds begin dit jaar bevindt die koers zich al te dicht bij die faire waarde. We verlagen dan ook het advies naar houden (rating 2B). We behouden de positie wel in de voorbeeldportefeuille, normaal voor de lange termijn.