Bolloré heeft de tradingupdate voor het eerste kwartaal achter de rug. De portefeuillemaatschappij van Vincent Bolloré zag haar omzet in de eerste drie maanden met 4,5% toenemen, tot 2,63 miljard EUR (-0,4% organisch, zonder overnames of desinvesteringen en bij constante wisselkoersen).
...

Bolloré heeft de tradingupdate voor het eerste kwartaal achter de rug. De portefeuillemaatschappij van Vincent Bolloré zag haar omzet in de eerste drie maanden met 4,5% toenemen, tot 2,63 miljard EUR (-0,4% organisch, zonder overnames of desinvesteringen en bij constante wisselkoersen). Als we kijken naar de deelactiviteiten, dan blijft de dominantie van de afdeling Transport & logistiek duidelijk. De omzet steeg met 11% (5% organisch), tot 1,46 miljard EUR (55% van de groepsomzet). De publicatie ging om omzetcijfers, maar we weten onder meer uit de jaarcijfers over 2014 en daarvoor dat Bolloré Logistics, en dan vooral dan Bolloré Africa Logistics (grootste logistiek netwerk van Afrika), bijna voor de volledige winst zorgt (87% van de ebit in 2014). Bolloré Energie, de tweede distributeur van huishoudbrandstof in Frankrijk, kende na een zwak 2014 ook een moeilijke start in 2015 (omzet -14%, organisch -15%). De communicatie- en mediapool (vooral de belangen in Havas en Vivendi) is de grote runner-up in de groep, met in het eerste trimester een omzettoename van 20% (+7% organisch). Logisch ook, want zowel in Havas (belang van 82,5%, de vijfde advertentiegroep ter wereld) als in Vivendi (belang van 14,5%) werd de participatie de voorbije maanden gevoelig opgevoerd. De afdeling Opslag van elektriciteit blijft stagneren (omzet -2%). Het dividend voor het boekjaar 2014 wordt verdubbeld van 0,031 naar 0,06 EUR per aandeel (al interim-dividend van 0,02 EUR). We blijven bij het advies houden (rating 2B), omdat het aandeel noteert in de buurt van onze faire waarde van 5,3 EUR per aandeel. We behouden wel de positie in de voorbeeldportefeuille. Normaal voor de lange termijn.