China weegt op Yum! Brands

Yum! Brands wordt in China opnieuw met een crisis geconfronteerd.

De restaurantketen Yum! Brands zorgt niet voor een sterke start van het resultatenseizoen. De eigenaar van de ketens KFC, Pizza-Hut en Taco Bell haalde met 3,35 miljard USD net niet de gemiddelde verwachting van de analisten (3,37 miljard USD). Het cijfer lag ook 3% onder het cijfer in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Maar de recurrente winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) landde met 0,87 USD per aandeel wel boven de analistenconsensus van 0,83 USD per aandeel. De winst lag ook 3% boven het niveau van vorig jaar.

Bijzonder jammer is dat de groep opnieuw met een crisis in China wordt geconfronteerd. Deze crisis ontstond deze zomer, toen aan het licht kwam dat de kleinere leverancier Shanghai Husi, een onderdeel van OSI, knoeide met de versheid van de aangeleverde producten. Yum! Brands verbrak meteen alle banden, maar de schade was aangericht. De omzet in China liep het afgelopen kwartaal met 9% terug. De vergelijkbare omzet daalde zelfs met 14%. Yum! Brands rekent op een negatieve impact op de omzet van zes tot negen maanden en verlaagde dan ook de verwachtingen voor het laatste kwartaal en het volledige boekjaar.

Na negen maanden is sprake van 17% winstgroei per aandeel (van 2,11 naar 2,48 USD), maar voor het volledige boekjaar wordt de groeiverwachting per aandeel getemperd tot 6 à 10%. De afgesplitste dochter van PepsiCo had aan het eind van het derde trimester 6419 restaurants in China, of 6% meer dan een jaar geleden. Achteraf gezien hebben we de positie tijdig verlaagd. We blijven geloven in het langetermijnverhaal van Yum! Brands, al moeten de incidenten uiteraard wel stoppen (rating 1A).

Partner Content