Het geknoei met de apparatuur voor het testen van de uitstoot van dieselwagens leidt ertoe dat het emotionele het voor enige tijd overneemt van het rationele, met wellicht nog enige tijd forse koersbewegingen tot gevolg. Gelukkig staat de groep financieel bijzonder sterk, zodat het geen probleem is 6,5 miljard EUR aan d...

Het geknoei met de apparatuur voor het testen van de uitstoot van dieselwagens leidt ertoe dat het emotionele het voor enige tijd overneemt van het rationele, met wellicht nog enige tijd forse koersbewegingen tot gevolg. Gelukkig staat de groep financieel bijzonder sterk, zodat het geen probleem is 6,5 miljard EUR aan de kant te zetten voor kosten en schadevergoedingen. Naar eigen zeggen zijn 11 miljoen wagens met de frauduleuze software uitgerust. Als we dan zien dat in enkele dagen 26,6 miljard EUR aan beurskapitalisatie is weggevaagd, gaat het toch om bijna 2500 EUR per wagen. Dat is geen peulschil. Maar uiteraard is het nu onzekerheid troef of alles al naar boven is gekomen. CEO Martin Winterkorn bood enkele keren zijn excuses aan, maar de beleggersgemeenschap onthield vooral dat hij niet spontaan wilde aftreden. Uiteindelijk bezweek hij toch voor de druk. Zijn vertrek kan een opluchtingsrally op gang brengen.Het schandaal veroorzaakt flinke reputatieschade, leidt tot juridische en financiële onzekerheid en geeft aanleiding tot een forse winstwaarschuwing voor 2015. Vanuit het perspectief van een herstelbeweging op korte termijn leggen we een aankooplimiet voor 10 extra aandelen. Zodra het verhoopte herstel er is, worden die 10 extra aandelen weer verkocht. De risicograad gaat ook van 'A' naar 'B', gezien de toegenomen onzekerheid en het te verwachten prijskaartje van het schandaal (rating 1B). Als de rust wat is teruggekeerd, herbekijken we ook de rest van de positie. In Flash (p. 7) geven we met BMW een mogelijk alternatief, dat momenteel ook erg goedkoop is gewaardeerd.