We hebben gebruikgemaakt van de tijdelijke koerszwakte van Henkel om dat Duitse kwaliteitsaandeel in de voorbeeldportefeuille op te nemen. Aangezien we nauwelijks over liquiditeiten beschikken, maken we de resterende posities in Boskalis en Michelin te gelde. Beide aandelen hebben het de voorbije maanden prima gedaan en staan minst...

We hebben gebruikgemaakt van de tijdelijke koerszwakte van Henkel om dat Duitse kwaliteitsaandeel in de voorbeeldportefeuille op te nemen. Aangezien we nauwelijks over liquiditeiten beschikken, maken we de resterende posities in Boskalis en Michelin te gelde. Beide aandelen hebben het de voorbije maanden prima gedaan en staan minstens op een jaarpiek. Voor hen geven we geen aankoopaanbeveling meer.Chinese restylingDe koers van Yum! Brands heeft het voorbije jaar geleden onder de situatie in China. Yum! Brands omvat drie grote restaurantketens uit de fastfoodsector: Kentucky Fried Chicken (KFC), het bij ons goed bekende Pizza Hut en Taco Bell. KFC is een spectaculair groeiverhaal in China, met eind vorig jaar 4563 restaurants in 900 steden, tegenover nog 548 restaurants in 2001. De langetermijndoelstelling is om maar liefst 20.000 Chinese restaurants te hebben (KFC plus Pizza Hut). Vorig jaar kwam er een knik in die spectaculaire groeicurve door twee incidenten. Een reportage op de Chinese zender CCTV News beweerde in december 2012 dat bij KFC kip wordt opgediend die veel te veel antibiotica bevat. Daarnaast dreigt in China regelmatig een uitbraak van een nieuwe vorm van vogelgriep, die sommige klanten afschrikt om nog kipgerechten te eten. Daardoor daalde de vergelijkbare omzet in China met 13% vorig jaar. Tijd voor een reactie. KFC China lanceert vijftien nieuwe producten in zijn restaurants. Dat gaat gepaard met een aanpassing van de marketingstrategie, waarbij ook enkele bekende Chinezen worden ingezet om de menu's van KFC aan te prijzen. We blijven fundamenteel sterk geloven in het bedrijf op lange termijn. Koopwaardig (rating 1A).