Brands is een afsplitsing van PepsiCo en omvat drie grote restaurantketens uit de fastfoodsector: de keten Kentucky Fried Chicken, beter bekend onder de afkorting KFC, het bij ons bekende Pizza Hut en het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell. KFC is een spectaculaire groeier in China, met eind vorig jaar ...

Brands is een afsplitsing van PepsiCo en omvat drie grote restaurantketens uit de fastfoodsector: de keten Kentucky Fried Chicken, beter bekend onder de afkorting KFC, het bij ons bekende Pizza Hut en het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell. KFC is een spectaculaire groeier in China, met eind vorig jaar 4563 restaurants, tegenover nog 548 in 2001. Op lange termijn wil Yum! Brands in China 20.000 restaurants van KFC en Pizza Hut hebben. Knik in de groeicurveToch kwam er vorig jaar een knik in de spectaculaire groeicurve. Dat was te wijten aan twee incidenten. In december 2012 klaagde een reportage op de Chinese zender CCTV News aan dat bij KFC kip wordt verkocht die te veel antibiotica bevat. Daarnaast heerst in China ongerustheid over de uitbraak van een nieuwe vorm van vogelgriep, die sommige klanten afschrikt om nog kipgerechten te eten.Daardoor daalde de vergelijkbare omzet in China in 2013 met 13% en op groepsniveau met 4% (van 13,6 naar 13,1 miljard USD). De recurrente winst (zonder uitzonderlijke elementen) zakte met 9%, tot 2,97 USD per aandeel, tegenover 3,25 USD in 2012. Het betekent dat de recurrente winst per aandeel in het laatste kwartaal 86 dollarcent per aandeel bedroeg, waarmee de analistenconsensus van 0,79 USD per aandeel werd geklopt.Dat leidde tot de positieve koersreactie, naast de bevestiging dat de groep dit jaar op een fors winstherstel mikt: +20% voor de winst per aandeel. Nieuwe uitbraken van vogelgriep in China blijven een aandachtspunt, maar fundamenteel geloven we sterk in het bedrijf op lange termijn. Koopwaardig (rating 1B).